A Klarna mostanában a tőzsdei bevezetés küszöbén áll, ugyanakkor a „Buy Now, Pay Later” (BNPL) modell körüli diskurzus egyre inkább megosztóvá válik. | FinTechRadar


A svéd fintechóriás innovatív részletfizetési modellje új piacokat hódít meg, ám a kritikus hangok is egyre inkább felerősödnek. Felmerül a kérdés: vajon mennyire fenntartható a BNPL (Buy Now, Pay Later) trend, vagy esetleg kipukkad a nyilvános debütálás előtt?

A Klarna, a "Vásárolj most, fizess később" (Buy Now, Pay Later - BNPL) megoldások élharcosa, ismét a figyelem középpontjába került. A svéd fintech vállalat tőzsdére lépést tervez, méghozzá 15 milliárd dolláros piaci értékeléssel - ám a befektetők egyre inkább kérdéseket fogalmaznak meg. Bár a növekedési dinamika nem csökkent, a bizalom már nem olyan magabiztos, mint korábban.

A Klarna a közelmúltban stratégiai együttműködést jelentett be az amerikai ételkiszállító óriással, a DoorDash-sel. A cél egyértelmű: megvetni a lábát az amerikai piacon a New York-i IPO előtt. A bejelentés azonban nem aratott osztatlan sikert - a közösségi médiában sokan gúnyolódtak azon, hogy már ételrendelésre is lehet "hitelből" költeni.

A kritikus hangok egy régi aggodalmat hoztak vissza. A BNPL-modellek a 2008-as válság előtti, túlságosan könnyen elérhető hitelekre emlékeztetnek. Bár Sebastian Siemiatkowski vezérigazgató hivatalosan nem kommentálhatta volna a kérdést, mégis reagálnia kellett a felerősödő vitákra.

A BNPL (Buy Now, Pay Later) rendszere lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy kamatmentesen, részletekben egyenlítsék ki a vásárlásaikat - még akkor is, ha az összegek viszonylag alacsonyak. Ez a megoldás serkenti a fogyasztást, de egyben fokozza az eladósodás kockázatát is. A Klarna sikere ezen a modellen nyugszik, azonban az iparág egészét egyre több kritika éri, különösen a kiszolgáltatott felhasználók védelmével kapcsolatban.

2021-ben a Klarna lenyűgöző, 46 milliárd dolláros értékelésével a legértékesebb európai startupként tűnt fel a piacon. Azonban a gazdasági környezet változásai – mint az infláció, a kamatemelések és a befektetői kedv átalakulása – komoly kihívások elé állították a vállalatot, és 2022-re már csak 6,7 milliárd dolláros értékkel rendelkezett. Jelenleg azonban a cég újra felfelé ível, javuló pénzügyi mutatókkal és globális terjeszkedéssel, a 15 milliárd dolláros célértékelés felé törekedve. A tavalyi év során a Klarna 2,81 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, több mint 600 ezer kereskedelmi partnerével, köztük olyan neves márkákkal, mint az Apple, a Samsung és a Sephora.

A Klarna fő riválisa, az amerikai Affirm már jelen van a tőzsdén. Míg az Affirm hitelei többnyire kamatoznak (hetven százalék felett), a Klarna hitelállományának nyolcvan százaléka kamatmentes. Ez jól hangzik a fogyasztóknak, de alacsonyabb profitot jelent a vállalatnak - különösen akkor, ha a finanszírozási költségek emelkednek. Két év alatt ezek az összegek 147 millióról 503 millió dollárra nőttek.

A Klarna IPO-dokumentuma alapján a vállalat bevételeinek 13,6%-a késedelmi és halasztási díjakból származik. Ez a szám figyelemre méltó, és sokan úgy vélik, hogy a cég a nehéz helyzetben lévő felhasználókat célozza meg a profitja érdekében. Az amerikai fogyasztóvédelmi hatóság (CFPB) adatai szerint a BNPL (Buy Now, Pay Later) szolgáltatások igénybe vevőinek egyharmada 2021 és 2022 között több szolgáltatónál is eladósodott, ami aggasztó trendet jelez.

A Klarna már jó néhány éve rájött, hogy a jövőjét nem csupán a BNPL-modellre alapozhatja. 2017-ben sikeresen megszerezte európai banki engedélyét, és ma hitelei 94%-át saját betéteiből finanszírozza. Ez a megközelítés nemcsak költséghatékonyabb, hanem stabilabb megoldást is kínál, mint a külső tőkeforrások igénybevétele.

A portfólió folyamatosan gazdagodik: megjelentek kamatozó számlák, cashback lehetőségek és hirdetési bevételek. 2024-re például 180 millió dollárnyi reklámbevételt könyveltek el. A cél egyértelmű: a Klarna digitális bankká kíván alakulni, versenybe szállva olyan riválisokkal, mint a Revolut, a Monzo vagy a Chime.

A Klarna nemrég bejelentett együttműködése a Walmarttal is nagy port kavart. Az üzlet része egy félmilliárd dolláros részvényopciós csomag is, ami sokak szerint inkább figyelemfelkeltésre szolgál, mint valós üzleti értékteremtésre. Ennek ellenére rövid időre még az Affirm piaci helyzetét is megingatta.

A Klarna fejlődése jól szemlélteti a fintech szektor dinamikus átalakulását. Régebben egyetlen, jól megfogalmazott ötlettel hódított, mára azonban új irányokat keres, diverzifikálja tevékenységeit, és a részletfizetésen kívül is új jövedelemforrásokat kíván felfedezni. Az IPO nem csupán a Klarna számára jelenthet mérföldkövet, hanem a teljes BNPL (Buy Now, Pay Later) szektor jövőjét is alapvetően befolyásolhatja. A kérdés már nem az, hogy van-e igény a BNPL modell iránt – ez már régóta egyértelmű. Sokkal inkább arra keresünk választ: hogyan alakítható ez a modell hosszú távon fenntarthatóvá, profitábilissá és a fogyasztók számára is kedvezővé?

Related posts