A Péklány dühöng: Ezért tűnik el a vendégszeretet a gasztronómiából!

A vendéglátás világában, legyen szó egy hangulatos kávézóról, elegáns étteremről vagy egy bájos kis pékségről, az udvariasság és a tisztelet mindig is a szakma sarokkövei voltak. Azonban úgy tűnik, hogy az idő múlásával ezek az apró, de létfontosságú gesztusok egyre inkább háttérbe szorulnak. Egy pékség Facebook-bejegyzése tökéletes példája annak, hogyan fordulhat visszafelé a kommunikáció a vásárlók és az eladók között. A humor segítségével mégis képesek vagyunk könnyebben elviselni a helyzetet, miközben eszünkbe juttatja, hogy a kedvesség és az empátia sosem mennek ki a divatból.
A bejegyzés szerzője, a Péklány, azaz Zeliska Orsolya nyolcévnyi tapasztalatot oszt meg velünk a pult másik oldaláról, miközben bemutatja, hogyan változott meg az évek során a vevők viselkedése. A hangvétel könnyed, szellemes, ugyanakkor elgondolkodtató. Az olvasóban felmerülhet a kérdés, hogy mikor lett menő az udvariasság teljes hiánya?
Az udvariasság, különösen a köszönés művészete, sajnos egyre inkább eltűnik a vendéglátás világából. Az emberek sokszor elfelejtik, mennyire fontos egy kedves, őszinte üdvözlés, amely nemcsak a szívélyességet, hanem a vendégek megbecsülését is tükrözi.
2018-ban a legkisebb udvariasság is még jelen volt az életünkben: a pék mosolyogva köszöntötte a vásárlókat, akik viszonozva ezt, kedvesen válaszoltak. "Szia" - hangzott a válasz, ami ugyan tegező, de mégis legalább egy kis emberi kapcsolatot tükrözött. Az azt követő évben azonban már észlelhetővé vált az első apró diszharmónia: "Szia, egy kenyér lesz." A "lesz" kifejezés, bármennyire is ártalmatlannak tűnt, a péknél zavaró érzést keltett, hiszen a kenyér nem magától készül, és ez a kifejezés mintha eltávolította volna a közvetlen, személyes interakciót a vásárlás folyamatából.
Természetesen! Itt van néhány egyedi köszöntési lehetőség, amelyeket a pékségben használhatsz: 1. "Üdvözlöm a friss péksütemények világában!" 2. "Jó napot! Remélem, ma is édes pillanatok várnak Önre!" 3. "Tisztelt Vendég! Készen állunk, hogy ízletes falatokkal lepje meg Önt!" 4. "Köszöntöm a pékség varázslatos világában! Mivel segíthetek ma?" 5. "Szép napot! Fedezze fel a friss pékáruinkat!" Remélem, ezek inspirálóak számodra!
Vásárló: Helló, kérlek, egy friss kenyeret szeretnék kérni!
Gondolatébresztőm: Lesz? De mi is az, hogy „lesz”? Hiszen magától semmi sem történik...
2020-ra a helyzet egyre súlyosabbá vált, amikor már elengedhetetlenné vált az igazolványok ellenőrzése a koronavírus miatt. Az emberek viselkedése is megváltozott: az udvariatlanság mellett egyre inkább bizalmatlanok és tartózkodóak lettek. A pék, miközben a friss kenyerek között állt, így töprengett: "Soha nem gondoltam volna, hogy eljön az idő, amikor igazolványokat kell ellenőriznem, és embereket kell figyelmeztetnem."
2021-ben a Covid-oltások kérdése került elő, ami tovább nehezítette a vendég-eladó kapcsolatot: "Be vagytok oltva? Ugye nem vagytok beoltva?" - tette fel a kérdést egy vásárló, amire a péklány csak értetlenül tudott reagálni: "Mi vaaaan? Mi közöd van hozzá?"