A vállalkozói lét izgalmas és kihívásokkal teli világában tett utazásunk során Petheő Attilával folytatott beszélgetésünk során felfedezhetjük a siker kulcsait és a nehézségek leküzdésének fortélyait. A vállalkozások terén szerzett tapasztalataival Attila


Beszélgetés Petheő Attilával a vállalkozói lét kihívásairól és örömeiről. Kiderül, hogyan formálja a közvélemény a vállalkozók képét, és mit tanácsol a fiatal indulóknak, hogy sikeresen navigáljanak a saját útjukon. A beszélgetés során Attila megosztja tapasztalatait a vállalkozói szellem szépségeiről, valamint a mindennapi nehézségekről, amelyekkel szembesülnek azok, akik a saját álmaik megvalósítására törekednek.

Az első kérdésem az lenne, hogy Ön született vállalkozónak tartja magát, vagy inkább az élet során vált vállalkozóvá?

Nem hiszek abban, hogy léteznek "született" vállalkozók, ezért nem is tartom magam annak. Inkább sorozatvállalkozónak nevezném magam, hiszen mindig is az jellemzett, hogy ha egy projektet befejezek, azonnal a következő ötlet körül kezdek el gondolkodni. Számomra az üzleti élet folyamatos kihívás, és nem tudom megállni, hogy ne keressek új lehetőségeket. Az a filozófiánk, hogy bárki képes vállalkozóvá válni. Persze, van, akinek van egy természetes érzéke hozzá, de a legtöbb képesség fejleszthető, és meglepően jól alakítható.

Tehát én úgy gondolom, hogy akiben van kitartás, motiváció, az meg tud tanulni vállalkozni. Igazából én inkább azt mondom, hogy a kitartásra, a motivációra van szükség. Ez egyfajta adottság valahol, hogy ki milyen attitűddel áll hozzá a dolgokhoz. Ezeket gondolom az ember a neveltetése során kapja, és ezt általában elég kis korban. Tehát nem is felnőtt korban. És hogyha ezek megvannak, akkor én úgy gondolom, hogy bárki meg tud tanulni vállalkozóvá válni.

A vállalkozói lét olyan, mint egy különleges hívás, ami nem csupán egy munkahelyet vagy pozíciót jelent, hanem egy életstílust, egyfajta mentalitást is. Ez nem csupán a feladatok elvégzéséről szól, hanem arról is, hogy folyamatosan alkalmazkodunk, tanulunk és fejlődünk. Olyan, mint egy színész, aki mindig új szerepeket ölt magára, és a színpadon állva kreatívan alakítja a saját történetét. Tehát a vállalkozói lét nem csupán egy munkakör, hanem egy alkat, amely a kihívásokkal teli, dinamikus világban való boldogulásról szól. Hogyan is képzelhetjük el? Talán úgy, mint egy utazást, ahol a cél nem mindig világos, de az élmény és a tanulság minden lépésnél gazdagít minket.

Nagy különbség van amúgy az Egyesült Államokban meg Magyarországon a vállalkozói létben. Az a nagy különbség, hogy az Egyesült Államokban az teljesen elfogadott, hogy valaki három évig vállalkozik, utána meg három évig alkalmazotti státuszban éli az életét. Nálunk sokkal jobban elkülönül. Tehát nálunk a vállalkozók nagyon ritkán mennek már vissza, hacsak nem kényszer hatására. És ugyanígy az alkalmazottak is inkább csak kényszer hatására, hogyha elvesztik a munkahelyüket és nem látnak más megoldást, akkor lépnek át a vállalkozói oldalra.

Úgy vélem, hogy ez egy életstílus, egy karrieri döntés. Ez egyfajta pálya, ahol az egyén szabadon választhatja meg, melyik irányba szeretne haladni. Ez a döntés egy lehetőség, ami előtt állunk. Azok számára, akik nem bírják a bizonytalanságot, és nem tudják kezelni azt az érzést, hogy nem tudják, jövő hónapban miből fognak megélni, nem javaslom a vállalkozói életmódot.

A vállalkozói létnek ez egy nagyon nagy hátulütője. Igen, ez az úgymond bizonytalanság és a stressz. Viszont egy másik oldalon meg a szabadság, a függetlenség az meg egy sokkal erősebb motiváció tud lenni. Tehát, hogy akinek ez a függetlenség fontosabb, akkor az simán azt mondja, hogy inkább elviseli ezt a bizonytalanságot, és beéri ugyan kevesebbel. De cserébe a saját magának a főnöke, nem más osztja be az idejét.

Ez valóban egy gyakori téma, amely szinte minden vállalkozóra jellemző, amikor faggatjuk őket arról, mi indította el őket ezen az úton. Az első és legfontosabb motiváció a függetlenség iránti vágy. A második pedig az, hogy megvalósítsák álmaikat, életre hívjanak egy saját víziót, és a saját kezükbe vegyék a sorsukat.

Ez a fajta függetlenség volt a célja? Hogyan indult el a vállalkozói pályafutása?

Hú, nagyon régen kezdődött. Utólag azt szokás mondani, hogy az első milliót nem szokás elmesélni.

A történetünk ott vette kezdetét, amikor az egyik barátom, aki egyben úszótársam és osztálytársam is, Bangkokba került. Az ő édesapja lett a Bangkoki Malév iroda vezetője, ami igazán izgalmas lehetőségeket rejtett magában. Ekkor hívott fel minket, hogy bármilyen pólót el tud küldeni, amire csak szükségünk van.

Itthon akkor még elérhetetlen volt számunkra ezek a No Fear, vagy az Alien Workshop, és ezek az iszonyú márkás tüszi vagy hasonló gördeszkás márkák. Először csak magunknak kértünk, hogy akkor küldjön. Emlékszem, minden héten szombaton egyszer jött a Malév gép, és a pilóta hozta nekünk bőröndben a pólókat.

Közben magunknak szereztük be a pólókat. Az iskola falai között mindenki megcsodálta, milyen menő darabokkal büszkélkedhetünk. Nem hoznátok nekünk is néhányat? Idővel már heti 50-60 megrendelés érkezett a pólóinkra, szóval végül is belevágtunk. Csak az volt a bánatunk, hogy a pilóta nem tudott öt bőröndöt cipelni a reptéren!

Minden szombaton ott álltunk a Malév járatának érkezési oldalán, a ma már Liszt Ferenc repülőtér néven ismert helyszínen, izgatottan várva az újabb pólók érkezését. Manapság ez már sokkal könnyebben megy.

A mai napig Thaiföld és Bali a hamisítványok és félhamis termékek egyik legfőbb központja. Valójában nehéz megítélni, hogy egy póló hamis-e vagy sem, hiszen gyakran ugyanabban a gyárban készülnek, mint az eredeti darabok, csupán nem hivatalos csatornákon kerülnek forgalomba.

Ha például alapos vizsgálatnak vetették volna alá ezeket a pólókat, valószínűleg kiderült volna, hogy lehetetlen megkülönböztetni az eredetit a hamisítványtól, mivel ugyanazon a helyszínen készültek. A pólók minden részletükben megegyeztek, és mi tulajdonképpen egyfajta félig legális, inkább illegális módon árusítottuk őket a gimnáziumban.

Így akkor, amikor az ember elkezdi, nem is gondol bele, de egy idő után már nagyon megtetszik neki ez a dolog, hogy kereskedik. Főleg úgy, hogy minket ezek a pólók érdekeltek is. Ebből a szempontból ez egy nagyon izgalmas korszak volt. Amúgy addig tartott, amíg az ismerősünk édesapjának le nem járt a megbízatása Bangkokban. Nagyon sajnáltuk. Aztán később meg is szűnt a Malév bangkoki járata, úgyhogy így már végképp nem működött tovább az üzlet. A szállítási útvonal szűnt meg.

Kezdő vállalkozóként, és most már, ha mondhatom így, veteránabb vállalkozóként mennyire más az élet? Alapvetően mik azok a problémák, melyek most már nincsenek, vagy esetleg éppen most vannak?

Teljesen más. Mai fejjel sokkal gyorsabb vállalkozni, mert egy csomó hibát nem követek el. Azért nekem ma már 5266 kontaktom van a telefonomban. Tehát ha bármire szükségem van, akkor lekeresem az illetőt. Mondjuk, tegyük fel, kéne egy lakatos. Akkor nem kell hívogatnom az internetről lakatosokat, akik megbízhatatlanok, átvernek, vagy becsapnak, hanem egyből olyat hívok, akiről tudom, hogy holnapra, az ismeretség okán megcsinálja nekem azt a munkát, amire megkérem.

Az idősebb kor egyik legnagyobb előnye, hogy már nem kell a biztonsági tartalékok miatt aggódni. Ekkorra az ember általában felhalmozott annyi vagyont, hogy nem azzal kell foglalkoznia, hogy ha valami nem sikerül, akkor holnap mit fog enni a családja. Valójában csupán annyit érdemes mérlegelni: ha a dolgok nem úgy alakulnak, ahogy terveztük, akkor azt minél előbb el kell fogadni, és továbblépni a következő lehetőség felé.

Fiatalként sokszor tragédiaként éljük meg a kudarcokat. Különösen az első bukások viselik meg a legjobban az embert. Amikor először találkozunk a csalódással, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ezzel véget ért minden, amit valaha terveztünk. Pedig idővel rájövünk, hogy az élet nem állt meg, csupán az adott üzleti ötlet nem vált be, és ez csupán egy újabb lépés a fejlődésünk útján.

Gyakran nem az ötlet minősége volt a probléma, hanem inkább az időzítés: vagy túl korán próbáltunk belépni a piacra, vagy már késésben voltunk, amikor a versenytársak már jóval előrébb jártak. Emellett sokszor a szektor ismeretének hiánya és a tapasztalatlanság is hozzájárult a kudarcokhoz.

Kezdő vállalkozóként az ember szinte mint egy újszülött: minden élmény friss és ismeretlen. Elkerülhetetlen, hogy elkövessük azokat a hibákat, amelyeket mások már megtapasztaltak. Sajnos, a legnagyobb kihívás az, hogy mások tapasztalataiból tanuljunk – hiszen hajlamosak vagyunk a saját utunkat járni. Gyakori hiba, hogy a friss vállalkozók alábecsülik a szükséges tőkét. Sokszor úgy vágnak bele az ötletükbe, hogy a pénzügyi háttér nem elégséges. Ennek súlyos következményei vannak: az idő jelentős részét arra fordítják, hogy pénzügyi forrásokat keressenek, ahelyett, hogy az üzletüket építenék. Ezzel pedig máris hátrányba kerülnek, hiszen ahelyett, hogy új ügyfeleket vonzanának be vagy a meglévőket magasabb színvonalon szolgálnák ki, a hitelezők meggyőzésével és befektetők után kutatással telik az idejük. Ez a helyzet óriási különbséget jelenthet a fejlődés és a siker között. De ne felejtsük el: minden sikeres vállalkozó egyszer kezdő volt, mindannyian átéljük ezt az időszakot. Tehát az indulás nehézségei elkerülhetetlenek, de a tapasztalat és a kitartás kulcsszerepet játszik a sikerhez vezető úton.

Miket ajánlana fiatal vállalkozóknak, vagy akár azoknak, akik most éppen nézik az adást?

Tudom, hogy már sokat beszéltem, de ha eddig velem tartottak, akkor engedjék meg, hogy egy újabb gondolatot megosszak: olvassanak el minél több könyvet! Fantasztikus irodalom vár felfedezésre. Emellett ajánlom, hogy hallgassanak podcastokat is! Például a "How I Made This" vagy a "Speakers' Corner" rendkívül inspiráló és hasznos tartalmakat kínál. Ezekben a vállalkozók megosztják, hogyan találtak rá a sikerhez vezető útra, vagy mi volt az a kulcsfontosságú pillanat, amikor áttörést értek el. Érdekes, hogy sokszor ezek az áttörő ötletek nem bonyolult kutatások vagy kifinomult elemzések eredményei, hanem inkább megérzések vagy a piaci trendek észrevételei. Ha ezeket a mintázatokat ügyesen értelmezed és reagálsz rájuk, hatalmas versenyelőnyhöz juthatsz – akár azonnal új piaci lehetőségek tárulhatnak eléd!

Én magam is ezért mondom, hogy ezek a podcastok, beszélgetések mindenki számára elérhetők, és tényleg nagyon sokat lehet belőlük tanulni. A mai napig fel tudnám sorolni, hogy mit tanultam például Hild Imrétől, aki a Hild-örökjáradék alapítója volt, vagy Bojár Gábortól, vagy legutóbb épp Nagy Eleket hallgattam. Ő is számtalan nagy vállalkozást visz, és például arról beszélt, hogyan tudta az Uber pillanatok alatt visszaszerezni a piacát. Ezek olyan ismeretek, amikhez másképp nem igazán lehet hozzájutni, csak ha beszélgetsz ezekkel az emberekkel, vagy meghallgatod az előadásaikat.

Azt tanácsolom, hogy ne habozzatok belevágni! Lehet, hogy ezt éppen egy podcastban osztom meg, de nem érdekel, mert valóban hiszek benne: hallgassatok minél több podcastot, és merüljetek el a könyvek világában! Például két remek könyvet tudok ajánlani: a „Lényeglátás” és a „Sokféleség”. Ezek igazán jól illusztrálják, hogy két különböző megközelítés létezik. Az egyik az, amikor egyetlen célra összpontosítasz, és minden energiádat arra fordítod. Ez a módszer lehetővé teszi, hogy gyors előrelépéseket érj el, és hamar látható eredményeket tapasztalj. Gondoljunk csak Tiger Woodsra, aki már négyéves korától kezdve az egyetlen lendítésének tökéletesítésére összpontosított, és ez tette őt a világ legjobb golfozójává.

Én viszont a sokszínűség mellett döntöttem. Számos területen próbáltam ki magam, és mindegyikhez valamennyire értek. Ez a változatos tudás lehetővé teszi, hogy amikor új kihívással találkozom, több nézőpontból és különböző kombinációkban keressek megoldásokat. Ennek köszönhetően egy összetettebb és átfogóbb megoldást tudok nyújtani, mint azok, akik csupán egyetlen szakterületre specializálódtak.

De ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. Ezek a könyvek pontosan leírják, hogy miért jó az egyik út, és miért jó a másik. Általában az derül ki, hogy a specializáció akkor jó, ha a szabályok fixek - például sakkban, ahol nem változnak a szabályok, tehát folyamatosan tudsz fejlődni. De ha olyan környezetben mozogsz, ahol minden állandóan változik - például a mesterséges intelligencia most felborít iparágakat -, akkor lehet, hogy a sokszínűség fogja meghozni azt a képességet, hogy új, kreatív megoldásokat találj. Mert az MI inkább azokat a jól paraméterezhető dolgokat tudja átvenni, amikhez nem kell kreativitás vagy kombinációs gondolkodás.

A cikk a fenti podcast lényegét tömören összegzi, kiemelve a legfontosabb gondolatokat és információkat.

Related posts