Az okostelefon körüli kérdések: engedd szabadon a gyereked kezébe a készüléket, ahogyan a többi szülő teszi, vagy inkább tartsd távol tőle, ezzel kockáztatva, hogy a gyerek elszigetelődik a kortársaitól?


Az okostelefonok mára szinte elválaszthatatlan részét képezik mindennapi életünknek, és már gyermekeink számára is vonzóvá váltak. Az a kérdés, hogy megengedjük-e nekik, hogy saját készüléket használjanak, sok szülő számára komoly dilemmát jelent. Vajon érdemes-e átlépnünk ezt a határt, figyelembe véve a telefonhasználat potenciális árnyoldalait, vagy inkább tartsuk magunkat a hagyományosabb értékekhez, és óvjuk meg őket a digitális világ csábításaitól?

Néhány hete vendégségbe látogattunk az egyik szomszédunkhoz, ahol a felnőttek a kertben forralt borral és grillezett finomságokkal szórakoztak, míg a gyerekek bent játszadoztak. Hirtelen az 5 éves fiam sírva rohant ki hozzánk, és kérte, hogy adjam oda a telefonomat, mert bent mindenki a telefonján játszik, és ő magányosnak érezte magát. Bementem vele a házba, és döbbenten tapasztaltam, hogy a nappaliban a gyerekek – a 10 évesektől a 3 évesekig – mindannyian valamilyen okoseszközbe merülve ülnek. A mobilomat egyáltalán nem akartam odaadni, hiszen elszántan próbáljuk távol tartani gyermekeinket az okostelefonoktól. Ugyanakkor a szívem összeszorult, és hirtelen tanácstalan lettem. Mit tegyek? Kérjem meg, hogy játsszon egyedül? Vagy maradjak bent vele, és játsszunk együtt? Esetleg próbálja meg csatlakozni hozzánk, a felnőttekhez? Mindegyik lehetőség csak ideiglenes megoldásnak tűnt. Olyan csapdába estem, ahol nem volt nyilvánvaló jó döntés: ha odaadom a telefonomat, akkor kiteszem őt az internet és a közösségi média veszélyeinek; ha viszont eltiltom tőle, akkor szociálisan izolálom. De mi lehet a helyes válasz? Hogyan egyensúlyozhatunk a technológia és a gyermeki kapcsolatok között anélkül, hogy kockáztatnánk a fejlődésüket?

Egy évvel ezelőtt St Albans városának iskoláiban, Délkelet-Angliában, egy figyelemre méltó kezdeményezés indult. A helyi közösség arra törekedett, hogy a szülők minél inkább távol tartsák gyermekeiket az okostelefonok világától, egészen 14 éves korukig. A cél az volt, hogy a fiatalok egészségesebb környezetben nőhessenek fel, ahol a digitális eszközök helyett a valódi interakciók és élmények kerülnek előtérbe.

Az akció mögött álló két anyuka, Clare Fernyhouse és Daisy Greenwell egy különleges estén úgy döntöttek, hogy elkerülik a tömeget, és nem engedik, hogy gyermekeik okostelefonhoz jussanak. Ezt a szándékot egy kettejükből álló WhatsApp csoportban rögzítették, és a paktumot megosztották Instagramon is. Másnap reggel a csoporthoz több száz új tag csatlakozott, ezzel elindítva a Smartphone Free Childhood (Okostelefon-mentes Gyermekkor) mozgalmat, amely azóta már több mint 150 ezer lelkes résztvevőt számlál.

Az egyik csatlakozó szülő, Jessica Pyne például azt nyilatkozta, hogy ez egy olyan kollektív akció, amelyre már kétségbeesetten vártak. "Senki sem akarja, hogy a gyereke kívülálló legyen, és szeretné megkönnyíteni számára a beilleszkedést, főleg ebben az érzékeny korban, úgyhogy ha 14 éves korukig mindannyian kitartunk, akkor a gyerekek telefonhoz való hozzáállása is megváltozhat."

Az utóbbi időszakban több országban, köztük Magyarországon, Franciaországban és Portugáliában, bevezették, hogy a diákok ne használhassanak okostelefont az iskolai környezetben. E széleskörű intézkedések mögött számos kormány fontolgatja a hasonló lépések megtételét. Ezzel párhuzamosan Ausztrália és néhány amerikai állam a közösségi média gyermekekre vonatkozó korlátozásait mérlegeli, mivel egyre több szakértő és szülő hangoztatja, hogy a közösségi média használata szoros kapcsolatban áll a gyerekek mentális egészségének romlásával, az alvási problémákkal és a képernyőfüggőséggel. Dr. Jonathan Haidt pszichológus, a Smartphone Free Childhood kampány elismert nagykövete, Szorongó generáció című sikerlistás könyvében rámutat, hogy az okostelefonok és a közösségi média 2010 óta tartó elterjedése drámai mértékben hozzájárult a fiatalok körében tapasztalható depresszió és önbántalmazás növekedéséhez, ami sok szülő számára aggasztó felismerés.

Bár az iskola falain belül próbáljuk megakadályozni az okostelefonok használatát, az iskolán kívüli hozzáférés továbbra is komoly hatással van a diákok teljesítményére. Az utóbbi években észlelhető figyelemzavar mögött sokan a "TikTok-agy" jelenségét emlegetik, ami a fiatalok fókuszálóképességének csökkenésére utal.

A gyerekek kezébe mobiltelefont adva nem csupán egy új eszközt, hanem egy hatalmas információs világot is átadunk, tele olyan tartalmakkal, amelyekkel talán sosem szembesülnének anélkül. Sajnos, sok fiatal első találkozása a szexualitással az extrém pornográfián keresztül történik, ami torz képet festhet számukra a párkapcsolatok valóságáról. Emellett az online zaklatás egyre súlyosabb problémát jelent, amely már a legelső pillanattól kezdve kockázatot hordoz, amint a gyermek hozzáfér a mobiltelefonhoz. Azok a fiatalok, akik ilyen zaklatásnak vannak kitéve, kétszer nagyobb valószínűséggel próbálnak meg öngyilkosságot elkövetni, és a WHO adatai szerint ma már minden hatodik tinédzser tapasztalt internetes zaklatást az utolsó hónapban. Mindezek fényében elengedhetetlen, hogy tudatosan kezeljük gyermekeink digitális világát.

A legnagyobb aggodalomra ad okot, hogy az emberi történelem során először tapasztalható meg, hogy a gyerekek több időt töltenek digitális eszközökön, mint amennyit valódi játékra fordítanak. Ez a jelenség pedig kritikus fontosságú a gyermekek egészséges fejlődése szempontjából. Az okostelefonok nem csupán elvonják a fiatalok figyelmét, hanem akadályozzák is őket abban, hogy aktívan részt vegyenek a való életben zajló élményekben. Például egy átlagos brit 12 éves gyerek heti 29 órát tölt a telefonja előtt – ez szinte egy részmunkaidős állásnak felel meg. Ennek következményeként pedig alig jut idő a valódi tevékenységekre és kapcsolatokra, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy elsajátítsák azokat az alapvető életkészségeket, amelyek a felnőtté válás során elengedhetetlenek.

Egy dologban mindenki egyetérthet: a technológiai vállalatoknak és a közösségi média óriásainak sokkal szigorúbban kellene felügyelniük saját működésüket. Bár a legtöbb közösségi platformon a regisztráció 13 éves kor felett engedélyezett, ezt a korhatárt senki sem ellenőrzi komolyan. A brit telekommunikációs hatóság, az Ofcom legfrissebb kutatása alapján a 8-12 éves gyermekek 60%-ának már van saját profilja valamilyen közösségi oldalon, és 10-ből 9 gyerek már 11 éves korában rendelkezik saját okostelefonnal vagy táblagéppel.

Így tehát, míg a vállalatok nem tesznek lépéseket, a szülőknek kell átvenniük a kezdeményezést és irányítani a helyzetet.

Fontos nekik azt is elmagyarázni, hogy az okostelefon nem gyerekek kezébe való. A felnőttek azért használják, mert kell a munkájukhoz, vagy azért, hogy vásároljanak rajta, befizessék a számlákat stb. Persze, a gyerekek nem hülyék, és ha apuka vagy anyuka egész nap a telefonját nyomogatja, akkor nem fognak bedőlni ennek. Tehát ha valaki tényleg szeretné megkímélni a gyerekeit a közösségi média káros hatásaitól, akkor először saját magát kímélje meg tőle, és mutasson példát azzal, hogy tényleg csak a legszükségesebb esetben veszi elő a telefonját.

A gyerek fejlettségéhez mérten beszélgessünk arról is, hogy a valós interakciók, találkozások mennyivel egészségesebbek, mint az, amivel a közösségi médiában találkozunk, és mennyire nehéz ellenállni az internet kísértéseinek. Magyarázzuk el azt is, hogy a nagy tech cégek és a hirdetők folyamatosan célba vesznek minket, és függővé akarnak tenni minket a telefonjainktól. Idősebb gyerekekkel például meg lehet nézni a Netflix saját gyártású dokumentumfilmjét Társadalmi dilemma (The Social Dilemma) címmel, amely kiválóan rávilágít a közösségi média veszélyeire.

Fontos szempont lehet, hogy a szülő mérlegelje a közösségi média alkalmazásokhoz való hozzáférés korlátozását vagy akár teljes megtiltását. Nyilvánvaló, hogy egyik gyerek sem fogja ezt örömmel fogadni, és valószínűleg heves ellenállásba is ütközhetünk. Mégis, érdemes kitartani ebben a döntésben, mert a gyerekek később hálásak lesznek érte.

Végül pedig minden szülő készüljön fel arra is, hogy az okostelefonokról vagy közösségi médiáról való beszélgetés nem egy egyszeri alkalom lesz, hanem egy folyamat. Időről időre érdemes visszatérni a témához, és átbeszélni, hogyan érzi magát a gyerek a szabályokkal, és ha szükséges, lehet finomítani rajtuk.

Related posts