Böcskei Balázs: A TikTok nem a választási győzelem kulcsa A TikTok népszerűsége vitathatatlan, azonban a választási sikerhez nem elegendő csupán a platformra támaszkodni. A közösségi média ereje fontos, de a mélyebb politikai programok és a valódi kapcso


A politikai szereplők a fiatal generációt célozzák meg a platformon, azonban ez még nem garantálja a szavazatok megszerzését. Ráadásul a TikTok sajátos stílusa sokak számára idegen lehet - nyilatkozta az InfoRádióban az Idea Intézet vezetője.

Romániában az elnökválasztási eredmény megsemmisítéséhez vezetett a TikTok kampánycsatornaként történő jogsértő használata, Magyarországon pedig egymás után jelennek meg a miniszterek és a politikusok ezen a kínai videomegosztó platformon.

Böcskei Balázs, a politikai elemző, úgy véli, hogy a politika reakcióideje a közösségi média és technológiai újítások terén gyakran elmarad a szükséges ütemtől. Az Idea Intézet vezetőjeként hangsúlyozza, hogy ennek hátterében az áll, hogy "a politikai kommunikáció jellemzően a komoly, edukatív, magyarázó és szemléltető tartalmak előállítására fókuszál, amelyek képesek hosszú távon fenntartani a figyelmet". Ebből fakadóan a politikai diskurzus sokszor nem tud lépést tartani a gyorsan változó digitális környezettel, ami kihívások elé állítja a hagyományos kommunikációs formákat.

Mindig szükség van egy kis időre, amíg a politika észleli, hogy miként tudja hatékonyan átültetni a "komoly, edukatív tartalmat és szakpolitikai üzeneteket" a közösségi média sajátos nyelvére, valamint az algoritmusok működésének logikájára.

A szakértő véleménye szerint a TikTok használata különösen kihívásokkal teli, mivel a platform fő vonzereje az azonnaliság. Itt nem igazán van helye a hosszú, mélyreható tartalmaknak; csupán akkor kapnak figyelmet, ha rendkívül figyelemfelkeltőek, erőteljes érzelmeket váltanak ki, vagy éppen hatásvadász elemekkel rendelkeznek. Ennek következtében a TikTok világa kissé idegen a politikai diskurzusoktól, ahol a tartalom általában komolyabb és átgondoltabb megközelítést igényel.

Emiatt a politikai kommunikációban sem mindenkinek ajánlott a TikTok használata - véli Böcskei Balázs, mert hiába szeretné így elérni a fiatalokat, kontraproduktív lehet az ilyen kísérlet. "Ha valaki soha nem így reprezentálta magát, nem ez a kép alakult ki róla, hogy teleshop-ügynökszerűen árulja magát és a politikáját, hiába próbál laza, könnyed, humoros lenni, ha ez nagyon látszik, nem fog azonosulást kiváltani a fogyasztó és a politikus között" - mondta a politikai elemző.

A másik problémát abban látja, hogy a TikTok révén a fiatalok elérését is túldimenzionálják, mert a fiatalok médiahasználata is ugyanolyan tudatos, mint az idősebb generációé, és éppen azért választja a TikTokot, mert ott nincs közéleti tartalom, ha a közéletről akar tudni, akkor a Facebookról, a hagyományos médiából, vagy Nyugat-Európában a Twitterről/X-ről megkapja ezeket az információkat.

"A TikTok alapvetően egy szórakoztatóipari platform, ahol nagyon sok én-feltárulkozás van. Magyarországon azzal, hogy a TikTok-felhasználóknak a tömegét érhetik majd el a politikusok, erős kétségeim vannak, Észreveszik a fiatalok ezeket a tartalmakat, ha egyáltalán elérnek hozzájuk, de nem lesznek tartós hatással rájuk, mert a TikTokot nem erre használják, és a politikus sem tud kifejezetten úgy beszélni, mint a tiktokkerek.

Bárki próbálkozik azzal, hogy a TikTokon fiatalos stílusban kommunikáljon, ha a választott téma nem érinti a fiatalokat, akkor lényegében nem jut el hozzájuk. Olyan, mintha nem is lépett volna be a platformra.

- vélekedett Böcskei Balázs.

A TikTok kínai származása nem tűnik számára különösen aggasztónak, hiszen a politikai színtéren mindenki, legyen az amerikai vagy kínai, rendszeresen használ hasonló programokat. Például a Facebook esetében is megfigyelhető a tartalomgenerálás és az adatkezelés átláthatatlansága, ami szintén olyan "fekete lyukakat" rejt magában, mint amit a TikTok kínál. Ezért ugyanakkora nemzetbiztonsági kockázatot jelent a két platform, így a politikának el kell fogadnia ezt a tényt, mint egy velejárót, amellyel folyamatosan számolnia kell.

A román alkotmánybíróság döntése értelmében érvénytelennek nyilvánította a november 24-én megrendezett elnökválasztás első fordulójának eredményét, és elrendelte a választási folyamat teljes megújítását. Az indoklás szerint a választás kimenetele külföldi beavatkozás következtében, a nemzetbiztonságot fenyegető körülmények hatására alakult ki. A gyanú szerint Calin Georgescu, aki az első fordulót megnyerte, törvényellenesen használta a TikTok platformot, ezzel jogtalan előnyre tett szert. Ennek ellenére Böcskei Balázs véleménye szerint...

A közösségi médiában való választási győzelem nem igazán lehetséges, mivel ezek a platformok csupán elérhetőséget biztosítanak, nem pedig valódi választói bázist. A közösségi média inkább közvetítő szerepet tölt be a politikai szereplők és a közönség között, mintsem hogy közvetlenül mozgósítaná a szavazókat.

"Ha egy politikai osztállyal szemben elégedetlenség van, magában az országban gazdasági, politikai, kulturális, morális értelemben elégedetlenség van, akkor ezek a platformok nem előállítják ezt az elégedetlenséget, az már van. Ezek csak közvetítik ezeket az elégedetlenségeket, összekötnek szereplőket" - vélekedett az elemző, és hozzátette, ennek abszolutizálása csak annak elfedését szolgálja, hogy nem mennek rendben a dolgok.

Böcskei Balázs szerint sok választás esetén felvetődött már, hogy a közösségi média döntötte el, de úgy véli, erre nincs bizonyíték, mert ez nagyon nehezen lenne mérhető, inkább egy kényelmes magyarázatnak tartja abban az esetben, ha nem alakulnak jól az eredmények. "Valószínűleg abban a társadalomban nagyobb baj van annál, mint hogy a TikTok vagy más közösségi eszköz lenne a katalizátora a folyamatoknak, azok csak ráfekszenek egy már létező keresleti-kínálati politikára" - mondta az Idea Intézet vezetője.

Related posts