Drámai mértékben csökkent a Tesla teljesítménye, de Elon Musk nyilatkozatai mégis lendületet adnak az árfolyamnak.


Május 8-án megrendezésre kerül a Portfolio Investment Day 2025 befektetési konferenciánk, ahol tapasztalt szakértők osztják meg legfrissebb befektetési javaslataikat. Legyen szó részvényekről, állampapírokról, nyersanyagokról, kriptovalutákról, ingatlanpiacról vagy műtárgyakról, itt mindenki megtalálhatja a számára megfelelő lehetőségeket. Ne habozz, jelentkezz most, hogy részese lehess ennek az izgalmas eseménynek!

A keddi piaczárás után a Tesla közzétette első negyedéves pénzügyi jelentését, amely már előzetes betekintést nyújtott a vállalat teljesítményébe. Az autóértékesítési adatok alapján látható, hogy a cég 336 681 darab járművet szállított le, ami jelentősen elmaradt a közel 380 000-es várakozásoktól. Ez a szám sok fejtörést okozott a befektetők körében, akik a vállalat növekedésére és piaci pozíciójára vonatkozóan aggodalmukat fejezték ki.

13 százalékos visszaesést jelentett a tavalyi év azonos időszakához képest.

A cég eladásainak csökkenését részben az új Model Y gyártására való áttérésre hivatkozva indokolta, ám a vállalat nehézségei mögött álló okok között szerepel Elon Musk kormányzati szerepének és nemzetközi politikai tevékenységének növekvő ellenérzése is a közvélemény részéről.

A gyártási teljesítmény is hasonló tendenciát mutatott, hiszen a vállalat a negyedév során összesen 362 615 járművet állított elő. Ez a szám 16 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva.

Az eladások csökkenése, az autók átlagos árának mérséklődése, továbbá a kedvezőtlen devizahatás (0,3 milliárd dollár) összességében csökkentette a bevételeket. Ezt a negatív tendenciát csak részben tudta kompenzálni az energiaszegmens és a szolgáltatások terén elért növekedés, valamint a megnövekedett CO2 kreditbevételek.

Összességében a vállalat bevétele 9%-kal, 19,3 milliárd dollárra esett vissza.

Ez a 21,1 milliárd dolláros elemzői konszenzushoz viszonyítva is hátrányt tükröz.

A CO2-kreditek értékesítése révén a cég bevételei jelentős növekedést mutattak az előző évhez képest, elérve a 595 millió dollárt. Ez a szám 34,6%-os emelkedést jelent, ami figyelemre méltó eredmény a piacon.

Bár a visszaesés jelei már az eddig elemzett adatokból is nyilvánvalóak, a valódi súlyos csökkenések az eredménykimutatásokon válnak igazán szembetűnővé.

A vállalat üzemi eredménye 66 százalékkal 399 millió dollárra zuhant.

Ez 2,1 százalékos üzemi marzsot jelent, szemben az egy évvel korábbi 5,5 százalékkal, és a negyedik negyedéves 6,2 százalékkal.

A profitabilitásra kedvezőtlen hatással voltak az autók csökkentett átlagos eladási árai, az értékesítések visszaesése, valamint a működési költségek növekedése.

Az adózott eredmény mérsékeltebb, de így 39,2 százalékos visszaesést szenvedett el, 934 millió dollárra. Ha a következő negyedévekben tovább csökken a profit, akkor megint el lehet kezdeni számolgatni, hogy vajon CO2 kreditek nélkül is képes-e profitábilisan autót gyártani a Tesla.

A Tesla nettó profitmarzsának értéke most 4,8 százalékra csökkent, ami jelentős visszaesés a negyedik negyedévben elért 8,2 százalékhoz képest. Ilyen alacsony szintre utoljára 2020 elején süllyedt a cég nettó profitmarzsa.

Az egy részvényre eső nyereség 40 százalékkal csökkent, elérve a 0,27 dolláros szintet.

Ez lényegesen alulmúlja az elemzők által előrejelzett 0,39 dolláros értéket.

A jelentésben a vállalat kifejezte, hogy jelenleg kihívást jelent a globális kereskedelempolitika változásainak hatásainak pontos felmérése. Különös figyelmet fordítanak arra, hogy miként befolyásolják ezek a változások az autóipari és energiaellátási láncokat, a Tesla költségszerkezetét, valamint a tartós fogyasztási cikkek és a kapcsolódó szolgáltatások iránti kereslet alakulását.

A vállalat idén folytatja a beruházásokat mind a jármű-, mind az energiaipari üzletág növekedésének előkészítése érdekében, de a növekedés mértéke ebben az évben számos tényezőtől függ, beleértve az önvezetésben tett előrelépéseket, a gyárak termelésének felfutását, és a tágabb makrogazdasági környezetet.

A vállalat nem közzétett előrejelzést a 2025-ös évre vonatkozóan; ezt a kérdést a második negyedéves jelentés keretein belül fogja újraértékelni.

A legfrissebb járműfejlesztésekkel kapcsolatosan a tervek szerint 2025 első felében megkezdődhetnek a megfizethetőbb modellek gyártási folyamatai. Ezek az új autók a következő generációs platform bizonyos elemeit ötvözik a már létező platformok jellemzőivel, és ugyanazokon a gyártósorokon készülnek, mint a jelenlegi autókínálat. Ez a stratégia bár kisebb költségcsökkentést eredményez, mégis lehetővé teszi a vállalat számára, hogy a gazdasági bizonytalanságok közepette is fokozatosan, a beruházások hatékonyságát szem előtt tartva növelje járműveinek előállítási volumenét. A cég reményei szerint ez segíteni fog abban, hogy maximálisan kihasználják a várhatóan közel hárommillió járművet elérő gyártókapacitást, ami több mint 60%-os növekedést jelentene a 2024-es termelési adatokhoz képest, mielőtt új gyártósorokba fektetnének be. Ezen kívül, a kifejezetten erre a célra megalkotott Robotaxi, a Cybercab, sorozatgyártása várhatóan 2026-ban indul el.

Elon Musk a vámokkal kapcsolatban kifejtette, hogy a Tesla kedvező helyzetben van, hiszen hatékonyan kiépített lokalizált ellátási láncokkal működik. Emellett hangsúlyozta, hogy támogatja a "kiszámítható vámstruktúrák" kialakítását, továbbá elkötelezett a "szabad kereskedelem" és az alacsonyabb vámok eszméje mellett.

A vállalat vezetője említést tett arról is,

Hogy jövő hónaptól kezdve lényegesen csökkenteni fogja a Trump-adminisztrációban eltöltött idejét, és a vállalkozásaira kíván összpontosítani.

Bár a Tesla első negyedéves számai jelentős visszaesést mutatnak, és az elemzői várakozásokat is alulmúlták, Musk kommentárjai szemlátomást megnyugtatták a befektetőket.

A Tesla árfolyama 5,4 százalékot ralizott a zárás utáni kereskedésben.

Címlapkép forrása: Shawn Thew/EPA/Bloomberg, Getty Images jóvoltából.

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Related posts