Egy tragikus baleset következtében Kína szigorúbb szabályozásokat vezet be az önvezető járművek üzemeltetésére vonatkozóan.

Kína döntést hozott az "okos vezetés" és "autonóm vezetés" kifejezések használatának tilalmáról a vezetéstámogató rendszerek hirdetésekor. Ezzel párhuzamosan fokozza az ilyen technológiák fejlesztésének ellenőrzését és szabályozását.
Az Ipari és Információs Technológiai Minisztérium szerdán közel 60 autógyártó képviselőjével folytatott megbeszélésén bejelentette a járműreklámozásra vonatkozó új irányelveket. Ezt a Reuters által megszerzett és egy résztvevő által megerősített jegyzőkönyv támasztja alá.
Az intézkedés a Xiaomi népszerű SU7 szedánjával márciusban bekövetkezett tragikus baleset után született, amely komoly aggodalmakat gerjesztett a járművek biztonságával kapcsolatban.
Az előzetes vizsgálatok alapján a Xiaomi autó lángra kapott, miután 97 km/h sebességgel nekiütközött egy betonoszlopnak. Ez az incidens mindössze néhány másodperccel történt azután, hogy a sofőr átvette az irányítást a fejlett vezetéstámogató rendszer (ADAS) kezéből.
A minisztérium egy tömör közleményben megerősítette a találkozó létrejöttét, és hangsúlyozta, hogy a februárban bevezetett új követelmények kapcsán részletes tájékoztatást nyújtott az autógyártók számára. Ezek a követelmények az intelligens és összekapcsolt járművek vezérlésével összefüggő, távoli technológiai frissítésekre vonatkoznak.
A legújabb szabályozás értelmében az autógyártók nem végezhetnek távoli szoftverfrissítéseket és fejlesztéseket ADAS rendszereik esetében az ügyfeleknek már átadott járműveken, anélkül, hogy előzetesen engedélyt kérnének. Mostantól elengedhetetlen, hogy alapos teszteléseket végezzenek a rendszerek megbízhatóságának biztosítása érdekében, és a szükséges hatósági jóváhagyás megszerzése előtt nem indíthatják el ezeket a frissítéseket.
A jegyzőkönyv szerint a találkozón részt vett a Huawei is, amely ADAS rendszereit legalább hét márkának, köztük az Audinak szállítja Kínában.
Az autógyártók versenye egyre élesedik az ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) technológiával felszerelt új modellek bemutatása terén. Az "okos vezetés" már nem csupán egy trend, hanem alapvető követelmény lett a világ legnagyobb autópiacán, ahol már három éve tartó kíméletlen árverseny zajlik.
A BYD februárban feltüzelt a piacon, amikor bemutatta 21 megfizethető modellt, mindegyik 10 000 dollár alatti áron, amelyek mind ingyenes "okos vezetés" funkciókkal vannak ellátva. E lépéssel nemcsak saját magát pozicionálta a versenytársai között, hanem számos más gyártót is inspirált, mint például a Leapmotor és a Toyota, akik szintén hasonló, megfizethető járműveket vezettek be, hasonló innovatív technológiákkal.
A szabályozó hatóságok az elektromos járművek akkumulátorainak szabványait szigorítják, céljuk pedig a tűzesetek és robbanások kockázatának csökkentése. Elemzők és iparági szakértők arra figyelmeztetnek, hogy ezek a szigorúbb előírások várhatóan növelni fogják a gyártási költségeket, valamint lassítani fogják a technológiai innovációk és alkalmazások fejlődési tempóját. Ugyanakkor ez a folyamat felgyorsíthatja a régóta esedékes konszolidációt Kína túltelített autóiparában, amely jelenleg komoly túlkapacitással küzd.
Forrás: Reuters