A kecskeméti Mercedes-gyár egy hónapos termelési leállást hirdetett, ami már most is érezhető hatással bír a gazdasági növekedésre.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2024. december 18-a és 2025. január 20-a között termelési szünetet tart, amikor jellemzően karbantartási ás átalakítási munkáltok zajlanak majd - tájékoztatott a társaság. Ez a téli termelési szünet az autógyártó vállalat németországi és nemzetközi személygépkocsi- és hajtásláncgyártó üzemeiben a korábbi évek gyakorlatának megfelelően, s általában több hétig tart. Hozzáteszik azonban, hogy egyes gyárak pontos leállási és indulási időpontjai azért eltérőek lehetnek. A cég közölte: az MMA és az MB.EA platformra épülő új modellek gyártására történő felkészülés érdekében a kecskeméti gyárban jelentős átalakítási munkák folynak.
László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke hangsúlyozta, hogy a jelenlegi, előre egyeztetett leállás a normális keretek között mozog. Bár ez a szünet hosszabb a megszokottaknál, nem tekinthető rendkívülinek. Kiemelte, hogy ez a jelenség jól illeszkedik a járműipari szektorban megfigyelhető trendekhez, amelyeket az érdekvédelem már régóta figyelemmel kísér. Az iparágon belül egyre gyakoribbá váltak az ilyen típusú leállások, mivel a piaci környezet már nem úgy működik, mint korábban. Emlékeztetett, hogy a korábbi években, amikor a kereslet a csúcson volt, ezek a leállások jelentősen rövidebb időtartamúak voltak.
Egy hónapra szünetelni fog a kecskeméti Mercedes-gyár működése.
A szakszervezeti vezető és a vállalat hivatalos nyilatkozata egyaránt hangsúlyozza, hogy a munkavállalók távollétének kezelését a rendelkezésre álló munkajogi eszközök, mint például a szabadságok és a munkaidőkeretek segítségével oldják meg. László Zoltán véleménye szerint a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az alkalmazottak általában szabadságot kérnek. Ha valakinek már nincs elegendő kerete erre, akkor 2025-ben köteles lesz ledolgozni az elmaradt időszakot. Amennyiben ezt valamilyen külső ok miatt nem tudja megtenni – például ha nincs elegendő munka – akkor a munkaidőkeret végén az ő "tartozását" nullára állítják. A hazai Mercedes mindig is korrekt módon kezelte ezt a helyzetet, de sajnos nem minden munkáltató van ezen a szinten. Léteznek olyan cégek, ahol a munkavállalók fennálló kötelezettségeit a következő munkaidőkeretre áthordják. A munkavállalók az érintett napokra az alapbérüket megkapják, de különböző pótlékoktól eleshetnek. Ennek következtében előfordulhat, hogy egyesek a szóban forgó időszakban alacsonyabb bért fognak kapni, mint a normál termelési időszakban.
Ennek a leállásnak egy területen viszont biztos kellemetlen hatásai lesznek - magyarázta. A hazai GDP-ben bizonyosan meglesz a nyoma, így ez az időszak vélhetően nem mutat majd fényesen a gazdasági fejlődés és az ipari termelési statisztikákban sem.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 2023-ban tovább növelte árbevételét, az előző évi, csaknem négymilliárd euróval (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül1600 milliárd forinttal) szemben tavaly több mint ötmilliárd eurót (hozzávetőlegesen 2000 milliárd forintot) ért el. Adózás előtti nyeresége is nőtt, a 2022. évi több mint 96 millió euró (közel 40 milliárd forint) után tavaly mintegy 103 millió euró (bő 42 milliárd forint) lett. A kecskeméti üzem pedig 2023-ban 4477 alkalmazottat foglalkoztatott.
A magyar járműiparban egyre inkább érezhető a feszültség, ahogy a cégek titokban, sőt, egyes helyeken már nyíltan is létszámcsökkentésekbe kezdenek.