Hogyan vásárolhatsz remek családi autót 2,5 millió forint alatt?


Egyre nehezebb Magyarországon nyomott áron épkézláb, nem rozsdás, követhető előéletű családi autót venni. Mire elég 2,5 millió Ft, ha ragaszkodunk a Toyotához?

Két modellgenerációval a háta mögött a Toyota a Versónak egyszerűen nevezett autóval folytatta jelenlétét az univerzálisan használható családi egyterűk szegmensében. Akárcsak a Ford esetében a Focus, a Toyotánál is a Corolla maradt ki a kompakt egyterűk második generációjának nevéből, ami talán azt a célt szolgálta, hogy az MPV-t belső viszonylatban tekintélyesebbé tegyék. Ezzel egy időben a modellnek pótolnia kellett az egy generációt megélt Avensis Versót is. A „Verso” név az angol „versatile” szóból származik, amely az autó sokoldalúságát hivatott hangsúlyozni.

A padlólemez a nagyobb testvérből származik, ami a kortárs Avensis alapjaira épül, ennek köszönhető a lenyűgöző, 2780 milliméteres tengelytáv. A modellfrissítést megelőzően az autó hossza 444 centiméter volt, míg a frissítés után 446 centiméterre nőtt, így a hétszemélyes kompakt egyterűek világát idézi. Például a Zafira B 4467 mm-es, míg a hosszabb Scénic III 4560 mm hosszú.

Fedezd fel a használt Toyota Versók világát, ahol egy 2 299 000 forintos irányárú, 2009-es modell került a figyelmünk középpontjába. Ez a lenyűgöző autó 132 lóerős benzines motorral és a Sol csúcsfelszereltséggel büszkélkedhet. A főváros budai agglomerációjában találkoztunk a tulajdonosával, és a fotózás során a kilométeróra 187 351 km-nél állt, így ez a családi autó nemcsak jól néz ki, hanem még sokáig hű társunk lehet az utakon.

Míg a dízelmotorok között folyamatosan zajlott a fejlesztés a gyártási időszak során, addig a 1598 és 1798 köbcentiméteres benzines változatok szüntelenül elérhetők voltak. A motor burkolatán található Valvematic felirat azt jelzi, hogy nem csupán a szelepek nyitásának és zárásának időtartama, hanem a szívószelepek emelésének mélysége is változtatható. Ezzel a szelepszabályozási technológiával a motor teljesítménye növelhető, üzemanyag-fogyasztása csökkenthető, és működése tisztábbá válik.

Normál használatban az 1,8-as is álmosnak tűnik, nyomatékszegénységét csak 5000 és 7000 között cseréli élénk felpörgésre és lelkes gyorsulásra. Ehhez a motorhoz Multidrive S néven fokozatmentes automatikus sebességváltó is társulhat, amivel kevesebb a gond, mint az előd robotizált kézi-váltójával, a más Toyotákban is kísértő M-MT-vel.

A fogyasztási adatok tükrében a 2,2 literes dízelmotor nem tűnik vonzó alternatívának. A 150 lóerős változat ráadásul azért is háttérbe szorul, mert magasabb üzemanyag-fogyasztása van az 1,8 literes benzines verzióhoz képest. Az erősebb D-CAT motort pedig a kibocsátott nitrogén-oxidok csökkentésére szolgáló speciális katalizátor potenciális hibalehetőségei és a költséges cseréje miatt érdemes elkerülni.

A 2013-as modellfrissítés nyomán, körülbelül 2014 januárjától kezdődően gyártott 1598 köbcentis D-4D motor a BMW-től érkezett, és rendkívül takarékos üzemanyag-fogyasztásával tűnik ki. Ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy ez a motor az N47-es BMW motorgeneráció része, amelynek kipufogógáz-visszavezetés (AGR vagy EGR) hűtőjével kapcsolatos hibák miatt potenciálisan tűzveszélyes helyzetek alakulhatnak ki. Az EGR-hűtőből szivárgó fagyálló folyadék glikolja ugyanis keveredhet a kipufogógáz-visszavezető szelepben lerakódó korommal, ami problémás következményekhez vezethet.

Sajnos ezek a szemcsék a nagy kipufogógáz-hőmérséklettől képesek izzásba jönni, ami a szívócsőben olajos lerakódásaival tűzhöz vezethet, mert a szívócsőbe visszavezetett kipufogógázban ott a motorolaj párája. Minimum azt meg kell nézni, hogy az adott alvázszámú autó túl van-e visszahívási akcióban előírt javításokon, megkapta-e a javított, másik beszállítótól származó hűtőradiátort.

A típus iránt elkötelezett olvasóink számára érdemes tudni, hogy az 1,6-os motort a ZGR20 kód jelöli, míg az 1,8-as verziót ZGR21 néven találhatjuk meg. A kétezres Toyota-dízel az AUR20 kódot viseli, míg a két különböző 2,2-es motor egyaránt AUR21 néven ismert. Az 1,6 literes motor esetében a WAR20 jelzés használatos. Most pedig nézzük meg, milyen valós fogyasztási adatokkal rendelkeznek ezek a motorok!

Fogyasztási információk liter/100 km-re vonatkozóan. Forrás: Spritmonitor.de

Bár az autó idén januárban friss osztrák műszaki vizsgán esett át, egy Ausztriából származó japán modell esetében a rozsdásodás elleni vizsgálat mindig prioritást élvez. A hátsó felfüggesztés elemein már megjelentek a korrózió jelei, de a masszív acél szerkezet még sokáig képes ellenállni a romboló hatásnak. A padlólemez, a küszöb, az ajtók alsó szélei és a négy kerékív állapota kifogástalan, akárcsak az első hossztartó, ami megerősíti, hogy az autó orrát sosem érte baleset.

A belső tér képe sokszínűbb, mint gondolnánk. A vezetőülés szivacsa már mutat némi viselteséget az idő múlásának hatására, noha az autóban mindössze 200 ezer kilométer van, és láthatóan gondosan bántak vele. Ilyenkor könnyen eszébe juthat az embernek a régi szép idők nosztalgiája, amikor a Carina E és a békalámpás Corolla uralta az utakat, és mindenki csak a legjobbat emlegette.

A váltószoknyán kis repedések jelentek meg, az ajtóbehúzók élein pedig már látszanak a használat nyomai. Igen, ez is egy használt autó, amelynek ára a korábbi állapotához képest tükrözi a valóságot – hiszen 16 év elteltével már nem úgy fest, mint új korában. A volán bőrborítása viszont, a küllők és a karima környékén, még mindig kifogástalan állapotban van, ahogyan a gombok és kapcsolók is éppen olyan jól néznek ki, mintha az autó még nem is lépett volna be a nagykorúság küszöbére.

A jól felszerelt Sol volt a csúcsmodell, ennek belső kivitele igényesebb, mint a szerényebb Terra vagy Luna testvéreké. Meglepetésemre Webasto-állófűtés javíthatja a komfortérzetet télen az autó előmelegítésével és elektronikus nyestriasztóval találkoztam a motortérben. Mindkettőnek megvan a helyi értéke az autóval töltött évek során.

Mindkét benzines motor meglehetősen nyomatékszegény, annak ellenére, hogy a csúcsteljesítményük 132 és 147 lóerő. Valójában egyik sem tűnik igazán erősnek a mindennapi használat során. Ha azonban kihúzzuk őket, akkor elkezdenek magukra találni, és ez a kipróbált ezerhatosra is vonatkozik. A motor teljesítményét jelentősen javítja a hatfokozatú váltó, amelynek apró ugrásai és viszonylag rövid fokozatai igazán előnyösen segítik a dinamikát.

Ha hét fővel utazunk, talán más tapasztalatokat élnénk át, de kétszemélyes konfigurációban a Toyota Verso teljesítménye abszolút kielégítő. 100 km/h-ra mindössze 11,7 másodperc alatt gyorsul, végsebessége pedig eléri a 185 km/órát. A teszt során a használt Toyota Verso simán teljesítette a feladatát, a motor simán és erőteljesen dolgozott, ami lehetővé tette, hogy a viszonylag könnyű autót dinamikusan gyorsítsa.

A futómű teljes csendben működik, a hajtáslánc és a karosszéria sem produkál zavaró zajokat vagy rezgéseket. Ez a japán egyterű lenyűgözően precíz összeszerelésének köszönhetően valóban tartós autónak tűnik. Bár a belső tér műanyag felületei néhány helyen karcolódnak, és a csomagtér világítása nem a legjobban van elhelyezve, valamint hiányoznak a hátsó légrostélyok, a viszonylag rövid ülőlap is érezhető, mégis ezek a részletek nem rontják le az összképet.

A le nem dönthető jobb első háttámla miatt a kortárs Zafira vagy egy francia egyterű ideálisabb választás a hosszú tárgyak utastérben történő szállítására. Azonban, ha valaki nem rendszeresen végez ilyen feladatokat, a Verso remek alternatíva lehet. A padlóba hajtható három vagy öt ülése és a középső három ülés önálló hosszirányú állítási lehetősége révén rendkívül sokoldalúan variálható autó, amely jól alkalmazkodik a különböző igényekhez.

Konkurensei zömmel nagyobbak belül, főleg a csomagtartójuk tágasabb sokkal. Hét üléssel 155, öt üléssel 440, két személy mögött 1696 literes a csomagtartó. Nem ez az autó, amiben felfújva viszed haza a gumicsónakot meg a flamingót, de némi önmérséklettel van elég hely benne a nyaralás cuccainak is.

Mivel ez az ötüléses verzió, a csomagtér aljában igen nagy rekeszek vannak. A három üléssorosban ezeket az üregeket nagyrészt elfoglalják a padlóba hajtott ülések. A két pótülés gyermekeknek való, de az autó hosszához képest a Verso japánosan jó térkihasználása miatt kisebb termettel és rövid utakra vállalhatók ezek a helyek.

A Verso újkori bemutatkozása során egyszerűbb és unalmasabb belső tere miatt elmaradt a legjobb riválisoktól, ám használtan igazi meglepetéseket tartogathat. Évek múltán világosan kirajzolódik a Toyota híres minősége, amelyet ez az autó is tükröz, amikor a volán mögé ülünk. A váltó precíz és sima működése tovább erősíti az összességében kedvező benyomást, ami a vezetési élményt még élvezetesebbé teszi.

A garancia lejárta után is jó ideig márkaszerviz végezte az autó karbantartásait és kötelező szervizeit. 2019-ben, 118 000 km-nél ér véget a szervizkönyv, addig az összes bejegyzés és pecsét ugyanattól a salzburgi márkaszerviztől származik.

Elsőre nem jön le, miért ad el valaki egy követhető előéletű, jó állapotú és komoly használati értékű Toyotát. A strapabíró egyterű hátteréről annyit, hogy a család vállalkozásában dolgozó munkatárs szolgálati autója lehetett volna, de ő végül egy dízel Škoda Superbet kapott. Nem bolondériából, a Corolla Verso tervezhetőbb fenntartási költségű, gazdaságosabb autó, de üzleti ügyekben egy fiatalabb Superb Combi jobb megjelenést biztosít. A tulaj családjában lévő Polo a Sharannal együtt megoldja az életüket.

A Toyota Verso nem csupán a nevéről ismert. Ha körültekintően választod ki a motorját, egy költséghatékonyan fenntartható és viszonylag olcsón szervizelhető autót kaphatsz. Az utastérben azonban előfordulhatnak kisebb problémák, mint a tetőkárpitban lévő hibás lámpakapcsoló vagy az ajtókárpitok ragasztásának lazulása, ami miatt a szövet nem mindig feszül szépen, hanem néha hasasodik vagy lebeg.

Ez is csak egy apróság, mint amikor a váltógomb kopik, vagy amikor a váltószoknya elvásik. A Toyota két hibalehetőséget kizárt: nincs elektromos csomagtérfedél-mozgatás, és a kézifék minden modellnél manuális. Azonban a vezetőtámogató rendszereket segítő kamera hajlamos beázni. Az autó fejegységeivel kapcsolatban az új példányoknál merültek fel problémák, de ha volt is gond, mára a legtöbb használt példányban már a cserélt rádió működik.

Megbízhatósági szempontból a kézi váltós benzinesek ígérik a legcsekélyebb kiadásokat, ebből a szempontból az 1,6-os és az 1,8 literes is jó alapot jelent. A hengerenkénti gyújtótrafók tartósak, a tüzelőanyag-ellátás stabil, kettős tömegű lendkerék csak a kézi váltós dízelekhez van. A benzineseknél az olajfogyasztás lehet probléma, ami a katalizátort is tönkreteszi, de ez egy hibalehetőség csupán, egyik motor sem hírhedt az olajzabálásról.

Egy kicsit színesebbé téve a szöveget: Figyeljétek meg a kipufogó végén megjelenő olajos lerakódásokat, amelyek az elégő kenőanyag nyomai lehetnek! Ideális esetben reggel, hidegindítással vizsgáljátok át az autót, és ügyeljetek arra, hogy a motor beindulása után ne bocsásson ki kékes füstöt a kipufogó. Ne feledjétek, a hibakódok ellenőrzése is kulcsfontosságú, hiszen egy katalizátorhibára utaló jel arra figyelmeztethet, hogy az autó komoly olajfogyasztási problémákkal küzdhet.

Idővel cserére szorulhat a fékrásegítő vákuumszivattyúja, kicserélése nem a világ. Márkaszervizben 186 100 forintba kerül. Az évek múlásával és a megtett utak szaporodásával a kormányoszlop felől jöhet ropogás, kopogás, amit inkább a kormányoszlop kardáncsuklója adhat, mint maga a kormánymű.

A modern dízelmotorok, így a Versóba integrált erőforrások esetében is felmerülhetnek bizonyos kihívások, különösen a kipufogógáz-visszavezető szeleppel kapcsolatban. A D-CAT nitrogénoxid-csapda költséges tételnek számít, és sajnos a kínálat legerősebb motorja sem igazán ajánlott, főleg a sebességváltó sajátosságai miatt. Bár a váltóhibák viszonylag ritkák, a 2,2 literes dízelek, különösen az erősebb verziók esetében, előfordulhatnak problémák, leginkább a hatodik fokozat csapágyazásával összefüggésben.

A HaHun kínálatában a használt Toyota Versók árai körülbelül 1,8 és 5 millió forint között mozognak. A dízelmodellek 1,9-2,2 millió forintos áron bőséges választékban elérhetők, míg a benzines verziók, amelyek használtan népszerűbbek, a 2,3-2,5 millió forintos sávban kezdenek egyre inkább előtérbe kerülni.

A modellfrissítés utáni dízelmotoros autók ára 2,7-3 millió forinttól kezdődik, jellemzően 200-300 ezer kilométer körüli futással. A 2014 után gyártott verziókban gyakran találkozhatunk BMW-től beszerzett dízelmotorral. A benzines változatok esetében pedig 3,5-3,8 millió forintért már a korábbi modellek is elérhetőek.

Kopóalkatrészeket és szűrőket japán autós felár nélkül vásárolhatok a használt Toyota Versóhoz. Gyújtógyertyát ez 1,6-os motoron 90 000 kilométerenként kell cserélni, ezt a periódust simán bírják a gyári gyújtógyertyák, nem muszáj előrébb hozni egy olajcserével.

A Toyota Szerviz 4+ programja különleges lehetőségeket kínál, hiszen a márkaszervizek kedvezményes karbantartási és javítási csomagokat biztosítanak a Toyota autók számára. Ezek a csomagok gyári alkatrészek felhasználásával és garanciával működnek, így biztosítva a magas színvonalú szolgáltatást, mindezt pedig kifejezetten versenyképes áron. A használt Toyota Versók számára ez különösen előnyös, hiszen a karbantartási munkák elvégzése után egy évig segélyszolgálat is jár az autóhoz, amely extra biztonságérzetet nyújt a tulajdonosok számára.

Márkaszervizes szervizműveletek ára

Kis szerviz: 15 000 km/évente, a motorolaj és az olajszűrő cseréjével, 5W30 illetve 0W20 motorolajjal: 46 800 / 54 600 Ft

Közepes szerviz (30 000 - 60 000 - 120 000 - 150 000 - 210 000 - 240 000 km stb.): Az autó átfogó karbantartásához tartozik a motorolaj és az olajszűrő cseréje, a fékfolyadék frissítése, valamint a levegő- és pollenszűrők cseréje. A munkadíj, ha 0W20 viszkozitású olajat használunk, összesen 103 300 Ft-ra rúg.

Nagyobb szerviz (90e-180e-270e-360e stb. km): motorolaj- és olajszűrőcsere, pollenszűrőcsere, gyújtógyertyák cseréje, fékfolyadékcsere, karbantartási munkadíj (0W20/5W30 olajjal): 137 300 / 129 500 Ft

Vízpumpa cseréje: 88 600 Ft

Fékbetétek és féktárcsák cseréje hátul: 116 800 Ft

Első fékbetétek (Optifit) és féktárcsák (gyári) cseréje: 128 200 Ft

Első lengéscsillapítók cseréje (párban): 137 800 Ft

Hátsó kipufogódob cseréje: 133 800 Ft. Az új alkatrész telepítése nemcsak a jármű teljesítményét javítja, hanem a zajszintet is csökkenti, így nyugodtabb és kényelmesebb vezetést biztosít.

Fékszervo vákuumszivattyújának cseréje: 186 100 Ft.

Kuplungszett cseréje: 523 700 Ft – egy új lehetőség járműved teljesítményének helyreállítására!

Related posts