Ilyen Peugeot-kat valószínűleg még sosem láttál: az Aguttes 2025-ös aukcióján valóban különleges és egyedi példányokat állítottak ki.
Félrement Németh Kristóf kínos üzenete, másnap ki is rúgták
2025 júniusának végén a párizsi Aguttes aukciós ház egy újabb jelentős autós árverés színhelyévé vált. A rendezvény helyszíne a Paris Expo Porte de Versailles volt, ahol a katalógus – a megszokott francia elegancia, szakmai precizitás és egy kis nosztalgia jegyében – készült el. Az 1974-ben megalapított Aguttes mára Franciaország egyik legelismertebb és legnagyobb független aukciós házává nőtte ki magát, évente több mint hetven árverést bonyolítva le különféle műtárgyak, bútorok, órák, borok és klasszikus autók terén. Az Aguttes egyedi vonzereje abban rejlik, hogy mesterien ötvözi a művészetek világának időtlen báját az autóipar gazdag műszaki örökségével.
Bár a tételek között számos ikonikus márka terméke megtalálható, a Peugeot hívei különösen izgatottak lehettek, hiszen a kalapács alá került ritka oroszlános modellek között több is helyet kapott. A licitálók figyelme egy 1957-es Peugeot 203 C négyajtós szedánra irányult, amely a Peugeot első új fejlesztésű autója volt a háború után. Ez a modell hat éven át képviselte a márkát, hiszen 1948-tól 1960-ig egyedüliként állt a Peugeot kínálatában. Ebből a különleges autóból végül közel 700 ezer példány készült, így nem csoda, hogy a gyűjtők körében nagy népszerűségnek örvend.
Ez az autó a második világháború utáni francia gazdasági fellendülés szimbólumává vált. A "Trente Glorieuses", vagyis a "Dicsőséges harminc év" (1945-1975) Franciaország gazdasági aranykora volt, amikor a társadalom modernizálódott, a jóléti állam kiépült, az emberek tömegesen jutottak autóhoz, hűtőszekrényhez, és évente el tudtak menni nyaralni. A Peugeot 203 pontosan ennek az időszaknak lett az "ideális családi autója": elérhető, strapabíró és igényesen kidolgozott jármű volt. Egyfajta mobilitást adott a francia középosztálynak - szó szerint és társadalmilag egyaránt.
A 12 éves modellciklus számos izgalmas változást hozott magával, és az elárverezett C betű a frissített szériát jelöli, amely már erősebb motort és több kényelmi extrát kínál a vezetőknek. Az aukción szereplő világoskék példányt a szakértők közepes állapotúnak minősítették: bár a 203-as működőképes volt, a karosszérián néhány hiba észlelhető volt, és a járműn már megjelent egy kis patina is. Az ár ennek megfelelően alakult, végül pontosan 6308 euróért talált gazdára. A leütési ár önmagában talán nem kiemelkedő, de jól tükrözi, hogy a 203-as modellek nem csupán anyagi értékük, hanem szimbolikus jelentőségük miatt is fontos helyet foglalnak el a rajongók szívében.
Az aukción elkelt másik Peugeot sokkal fiatalabb, de sokkal különlegesebb: egy 1993-as Peugeot 306 1.8 Cabriolet-ről van szó, amelynek formatervét a legendás olasz Pininfarina dizájnstúdió alkotta meg. Az autó Luxor sárga fényezést kapott - ezt a ritka árnyalatot a Peugeot Couleur & Matière (Szín és Anyag) belső dizájnrészlege fejlesztette ki a különleges szériákhoz.
Ez a példány azért volt különösen értékes, mert órájában mindössze 900 kilométer volt, azaz gyári állapotban, szinte újként maradt fenn. Végül 28 ezer 480 euróért (több mint 11 millió forintért) cserélt gazdát - jóval az előzetesen becsült érték felett. A Peugeot Couleur & Matière csapata felel a modellek színvilágáért, anyaghasználatáért és a tapintási élményért. Ők döntenek arról, hogy milyen textúrájú legyen az üléskárpit, milyen árnyalatban játsszon a műszerfal, vagy milyen fényezést kapjon egy-egy limitált széria. Munkájuk akkor igazán látványos, amikor a Peugeot különleges sorozatain vagy prototípusain dolgozva olyan belső teret hoznak létre, amely messze túlmutat az iparág megszokott formanyelvén. A Luxor sárga kabrió is ilyen volt: meglepő, merész és teljesen egyedi.
Az árverés előtti katalógusban még feltűnt, de a teremben végül nem került kalapács alá egy 1983-as Peugeot 305 SR Break. Ez a családi kombi nem csupán egy jármű, hanem egy különleges történet része, hiszen Valéry Giscard d'Estaing, Franciaország egykori köztársasági elnökének magántulajdonát képezte. A gépkocsi sötétzöld színben pompázik, amelyet a gyártó Vert Forêt néven ismert, és bézs szövetbelsővel rendelkezik. Az autó több mint 111 ezer kilométert futott, és nem csupán egy közlekedési eszköz, hanem egy korszak szimbóluma is. Giscard, aki a modern és visszafogott elnöki stílusra összpontosított, gyakran választott "átlagos" autókat, hogy közelebb hozza magát a polgárokhoz, elkerülve az elődei kedvelt páncélozott Citroënjeit. Ez a Peugeot tehát nem csupán egy autó, hanem a politikai közelítés és az emberekhez való viszonyulás egyedülálló példája is.
A 305 Break megjelenése hűen tükrözte a praktikus, polgári, mégis elegáns stílust. Az aukciós házak egyik érdekes taktikája, hogy nem minden járművet árvereznek el nyilvánosan. A különleges autók - legyen szó értékükről, történetükről vagy éppen legendás tulajdonosaikról - gyakran zártkörű licitek keretében találnak új gazdára. Így járt az egykori elnök kombija is: az Aguttes egy tudatos döntést hozott, és a privát értékesítés mellett tette le a voksát, lehetőséget adva a potenciális vevőknek, hogy diszkrét környezetben licitáljanak. Ez a megközelítés napjainkban egyre gyakoribb a gyűjtők körében, hiszen sokan nem szeretnék, hogy a nagyközönség tudomást szerezzen arról, mennyi pénzt költöttek egy volt államfő autójára.
A 2025-ös párizsi Aguttes aukció ismételten megerősítette, hogy a Peugeot nem csupán egy autómárka, hanem a modern francia történelem, identitás és stílus szimbóluma. Legyen szó az országot összekötő népautóról, egy lenyűgöző, életörömet sugárzó kabrióról, vagy akár egy volt államfő praktikus kombijáról, a Peugeot mindig is olyan járműveket kínált, amelyek mélyebb jelentést adnak az autógyűjtés iránti szenvedélynek. Minden egyes modell egy darabka kultúrtörténet, amely a francia innovációt és kreativitást tükrözi.