Itt a vonat, ami gyorsabb a légiközlekedésnél! De ne keress Magyarország határain belül, mert itt nem találod!

Kínában egy izgalmas új fejezet nyílhat a közlekedés történetében: legújabb mágnesvonatuk hihetetlen 650 km/órás sebességre képes felgyorsulni mindössze 7 másodperc alatt. És ez csupán a kezdet!
A Donghu Laboratórium legújabb vonatjának prototípusa már készen van és rég túlvan az első teszteken. Egy 2024-es mentet alkalmával a prototípusnak 999 km/h-s végsebességet is sikerült elérnie, amivel gyorsabb, mint egy utasszállító repülőgép, amelyek jellemzően 800-900 km/h körüli tempóval repülnek.
A "földi jármű" kifejezés kissé félrevezető lehet, hiszen a mágneses lebegést (maglev) alkalmazó vonatok nem érintkeznek a sínekkel. Ezek a járművek mágnesek segítségével lebegnek, és egy különleges pályán száguldanak. Bár a koncepció nem újdonság - az első kereskedelmi maglev vonat 2004-ben indult el Kínában -, mára igazán forradalmi jelentőséggel bír.
A sanghaji mágnesvasút már eddig is lenyűgöző teljesítményével tűnt ki, hiszen 460 km/h-s végsebessége szinte futurisztikus. Most azonban egy új fejlesztés révén ez az irányadó sebesség akár a kétszeresére, sőt, akár háromszorosára is nőhet. A jelenlegi gyorsvasutak, mint például a japán vagy a francia rendszerek, most már "csigalassúnak" tűnnek e szupergyors közlekedési megoldás fényében.
A maglev-rendszer három különböző mágneses technológia együttes működésével valósítja meg a lebegő közlekedést.
A lebegés csodálatos élményét egy mágneses pálya biztosítja, amely aktiválódik, amint a vonat eléri a szükséges minimális sebességet. Ekkor a jármű már nem a hagyományos kerekeken halad, hanem felemelkedik a pálya fölé. Ezen kívül egy másik mágneses rendszer gondoskodik arról, hogy a vonat stabilan a pálya közepén maradjon, így megakadályozza, hogy letérjen a "sínről".
A leglenyűgözőbb aspektusa a szerelvénynek a falába integrált szupravezető mágnesek, melyeket körülbelül -269 °C-ra hűtenek le. Ez a rendkívüli hőmérséklet tízszeres mágneses erőt generál a szobahőmérséklethez képest. A pályán elhelyezett mágnesek folyamatosan váltogatják pólusaikat, így vagy vonzzák, vagy taszítják a vonat saját mágneses terét, létrehozva ezzel egyfajta "lökéshullámot", amely előre lendíti az egész szerelvényt.
A technológia legfőbb előnye abban rejlik, hogy a talajjal való érintkezés hiánya miatt megszűnik a súrlódás, csupán a légellenállás befolyásolja a sebességet. Ennek köszönhetően rendkívüli gyorsaságot és egyenletes, csendes utazást tesz lehetővé.
A hazai vasúti pályák hossza körülbelül 8 ezer kilométer, ebből csupán 2800 kilométer van villamosítva, és sok helyen a legnagyobb megengedett sebesség mindössze 100, vagy 120 km/h. Jelenleg már olyan tervek is születettek, amelyek a jövőben 160 km/órás sebesség elérését célozzák meg egyre több vonalon. Ugyanakkor a MÁV utasai talán már annak is örülnének, ha az átlagos késések mértékét sikerülne 20 percre csökkenteni...