Kik maradtak távol Sanghajból, és mit sejtet ez az autóipar jövőjéről? Azok a gyártók és cégek, akik nem jelentek meg a sanghaji autószalonon, valószínűleg mélyebb üzeneteket hordoznak magukban. Az elmaradásuk az iparág folyamataira és trendjeire is utalh

A Sanghaji Autószalon 2025-ben rekordméretű kiállítói részvételt hozott, mégis több ismert márka hiánya szembetűnő volt. A távolmaradásuk mögött mélyebb iparági átrendeződés húzódik: a globális autópiac új korszakba lép, ahol az elektromos autók dominanciája, a piaci nehézségek és az új szereplők térnyerése alakítja a trendeket.
Először történt meg, hogy a Hyundai, a Kia és a Genesis távol maradt a kínai autóipar egyik legjelentősebb kiállításától. Ez a lépés jól illusztrálja a koreai márkák komoly piaci visszaesését: a legfrissebb előrejelzések szerint 2024 végére közös piaci részesedésük Kínában csupán 1,6 százalékra csökken.
Bár a kiállításon fizikailag nem tudtak részt venni, a Beijing Hyundai különleges bemutatót rendezett, ahol felfedték az ELEXIO néven ismert, tisztán elektromos SUV-platformjukat. A cég új stratégiája – "In China for China to Global" – azt jelzi, hogy elkötelezettek a kínai piacon való jelenlét mellett, ugyanakkor rugalmasan alkalmazkodnak az új kihívásokhoz és lehetőségekhez.
A Genesis, a Hyundai prémium márkája, bejelentette, hogy új irányvonalat képvisel kínai tevékenységében, amelynek középpontjában a tudatos tervezés és a minőség hangsúlyozása áll.
A francia Citroën és Peugeot, valamint a brit Jaguar és Land Rover is úgy döntött, idén nem vesz részt a sanghaji rendezvényen. A Land Rover ugyanakkor külön eseményen ismertette kínai elektromos jövőjét, jelezve: bár átalakítják a jelenlétüket, nem vonulnak ki teljesen.
Ez a döntéshullám világosan mutatja, hogy a külföldi gyártók számára a kínai piac elérése már nem olyan egyszerű, mint korábban, és sokan közülük új megközelítéseket keresnek a siker érdekében.
A 2023-as autószalonon a Maserati, Lamborghini, Rolls-Royce, Bentley és Porsche közül csak a Bentley és a Porsche képviselteti magát. A többiek távozásának hátterében az áll, hogy a kínai ultra-luxus piacon drámai, 53%-os visszaesés következett be 2025 első negyedévében az 1 millió jüan (körülbelül 137.000 dollár) feletti kategóriában.
Ellenállhatatlanul izgalmas kihívások elé állítják a hagyományos luxusautó gyártókat a kínai prémium márkák, mint például a BYD exkluzív vonalának számító Yangwang és az újdonsült Maextro S800. Ezek a modellek merészen lépnek a színre, és egyre élesebb versenyt generálnak a megszokott luxusmárkák számára.
A kínai elektromos járműgyártók között több olyan korábbi ígéretes szereplő is távol maradt a kiállítók sorából, mint a HiPhi, a Jiyue és a Neta. Ezek a vállalatok súlyos pénzügyi nehézségekkel és működési kihívásokkal néznek szembe: a HiPhi csődvédelem alatt áll, a Jiyue beszállítói konfliktusokkal küzd, míg a Neta adósságproblémái miatt találja magát nehéz helyzetben.
A helyüket új, feltörekvő szereplők foglalták el, mint például a Xiaomi Automotive, a Stellantis támogatását élvező Leapmotor, valamint a Huawei autómárkái. Ez a jelenség azt mutatja, hogy a kínai autóiparban a verseny továbbra is kiélezett, és a megújulás folyamatosan jelen van – olvasható a carnewschina.com-on.