Súlyos aggodalomra ad okot a legfrissebb jelentés a műtárgypiac állapotáról, amely szerint drámaian csökken a befektetések száma.

Dél-Koreában pedig 15 százalékkal csökkentek az eladások.
Nem tudom szépíteni a helyzetet: a jelentős piacokon mindenhol komoly nehézségekkel kellett szembenézni.
- nyilatkozta Clare McAndrew, az Arts Economics elemzési és tanácsadó cég alapítója, aki a jelentést készítette.
Ez már a második egymást követő gyenge év a műkereskedelemben, amely továbbra is egyfajta identitásválsággal küzd. A gyűjtők nehezményezik az általuk felfújtnak tekintett árakat, miközben a kortárs piac iránytalansága miatt csökkent a lelkesedés, és a vásárlók elfordultak számos olyan felkapott művésztől, akik néhány évvel ezelőtt még megkérdőjelezhetetlennek tűntek.
A jelentésben csupán egy kedvező hír található: a tranzakciók száma 3%-kal emelkedett. E növekedést elsősorban az alacsonyabb árkategóriájú műtárgyak – a hatszámjegyű vagy annál alacsonyabb értékű darabok – értékesítése idézte elő.
Amit tapasztalunk, az a műtárgypiac demokratizálódásának izgalmas folyamata. Az eladások száma folyamatosan emelkedik, viszont az eladások összértéke nem mutat hasonló ütemű növekedést.
- fejtette ki Paul Donovan, az UBS Global Wealth Management vezető közgazdásza.
Tavaly a művészeti piacon körülbelül 58 milliárd dollárnyi értékű műtárgy talált új otthonra. Ez a hatalmas összeg számtalan lenyűgöző alkotást jelent, amelyek mind különleges történeteket és értékeket hordoznak magukban.
"Noah Horowitz, az Art Basel vezérigazgatója hangsúlyozza, hogy a mai művészeti piac egyedisége elengedhetetlen. Ugyanakkor kiemeli, hogy a jelenlegi piaci környezet alapvetően bizalomra épül: az emberek mások reakcióit figyelik, hogy feltérképezhessék a piac alakulását. Jelenleg pedig számos jel utal arra, hogy a helyzet nem túl kedvező."
Ez a jelenség a gyűjtők fluktuációjára is rámutathat. Noha a műkereskedők összességében 6 százalékkal alacsonyabb értékben bonyolítottak le eladásokat 2023-hoz képest (amikor 3 százalékos csökkenés volt tapasztalható az előző évhez viszonyítva), a vásárlóik 44 százaléka új ügyfélnek számított. Ez arra enged következtetni, hogy a korábbi vásárlók jelentős része már nem aktív a piacon.
A szöveg pontosan visszaadja a piac aktuális állapotát. Azok a gyűjtők, akik három évtizeden keresztül formálták a piac dinamikáját, sajnos sokan már nincsenek közöttünk, míg mások lelkesedésükből vesztettek, és már nem gyűjtenek olyan szenvedéllyel, mint régen. Gyermekeik pedig egyre inkább más irányok felé orientálódnak, eltérve a hagyományos gyűjtési szenvedélytől.
„Tedd különlegessé a mondandódat!” – szólít fel Horowitz.
A jelentésben egy névtelen kereskedő véleménye hangzik el, aki arra hívja fel a figyelmet, hogy a fiatal gyűjtők körében csökken az érdeklődés a festmények iránt.
A kortárs művészet világában tapasztalható buborék kipukkanása új kihívások elé állítja a fiatal műgyűjtőket, akiknek egyre inkább az idősebb generációra kell támaszkodniuk. Ezek a tapasztalt gyűjtők a modern és háború utáni alkotások iránti vonzalommal bírnak, de a koruk – 60-70 év – miatt jogosan felmerül a kérdés, hogy mi történik majd a művészeti színtérrel 10 év múlva. Milyen irányt vesz a gyűjtés, és képes lesz-e a következő generáció ápolni és továbbvinni a kultúra ezen gazdag örökségét? Az elkövetkező években sürgető szükség lesz új ötletekre és friss perspektívákra, hogy a művészet folyamatosan fejlődhessen és megújulhasson.
- fejtegette.
Amikor új vásárlók új alkotásokat vesznek, úgy tűnik, kevesebbet hajlandóak költeni, mint elődeik - mind nyilvánosan, mind privát körben. Az aukciósházak nyilvános és privát eladásainak értéke 20 százalékkal csökkent, miközben a darabszám 4 százalékkal nőtt. A felső kategóriában a 10 millió dollár feletti áron elkelt képzőművészeti alkotások száma 39 százalékkal zuhant; az értékesítési érték ebben az árkategóriában 45 százalékkal csökkent. Az aukciókon eladott 50 legértékesebb műalkotás összértéke 30 százalékkal esett vissza.
Hasonló tendenciák figyelhetők meg a galériák esetében is. A 2024-es év mediánadatai szerint 75 művet értékesítettek, ami megegyezik a megelőző év teljesítményével. Azonban a prémium kategóriában jelentős ingadozások tapasztalhatók: a világ legnagyobb kereskedői átlagosan 89 prémium vásárlót könyvelhettek el 2024-ben, míg 2023-ban ez a szám még 164 volt, ami több mint 45%-os csökkenést jelent. E kereskedők arról is beszámoltak, hogy eladásaik harmada az 50 000 dollár alatti kategóriában realizálódott, míg a 60%-uk 250 000 dollár alatt mozgott.
A kereskedői tranzakciók csupán 2 százaléka lépte át az 1 millió dolláros küszöböt, ami jelentős csökkenés a 2021-es 4 százalékhoz képest.
A jelentés egy olyan időszakban jelent meg, amikor a műtárgypiac egy potenciálisan pusztító csapásra készül a globális vámok és az összeomlóban lévő részvénypiacok miatt.
Az Egyesült Államokban mutatkoznak jelek arra, hogy a politika talán kezd szerepet játszani a piaci óvatosságban. Nem fogsz reagálni a részvénypiac minden ingadozására vagy minden aggályodra, de a jövőbeli likviditás kérdése mélyebb aggodalmakat is felvet: "Szüksége lesz-e a vállalkozásomnak több készpénzre? Megengedhetem-e magamnak, hogy ezt a pénzt műalkotás vásárlására fordítsam? Talán szükségünk lesz pénzre, ha gazdasági visszaesés jön"
- mondja Donovan.
A jelentés konkrétabban is megfogalmazza, hogy az iparág nyomás alatt áll. Az üzletvitel költségei különösen a galériák számára nőttek, 43 százalékuk jelezte, hogy kevésbé volt nyereséges, mint az előző évben. Különösen figyelemreméltó - tekintve, hogy ezt a jelentést az Art Basel művészeti vásár adja ki - a műkereskedők növekvő elégedetlensége a művészeti vásárokkal szemben.
A kereskedők által végzett felmérések és interjúk során a megosztott vélemények és megjegyzések jelentős része a művészeti vásárok egyre magasabb költségeivel foglalkozott. Miközben a vásárokon részt vevő kiállítók száma folyamatosan növekszik, a vásárlók száma sajnos éppen ellenkező irányba halad, és valójában csökken.
Az alábbiakban egyedi szöveget készítettem, amely egy névtelen kereskedő szavait idézi: „A kereskedelem nem csupán áruk cseréje, hanem egy kapcsolat kialakítása a vásárlókkal. Minden eladás mögött egy történet rejlik, amely összeköti a terméket a vevőval. Az igazi siker titka abban rejlik, hogy megértsük a vásárlóink igényeit, és olyan megoldásokat kínáljunk, amelyek valóban értéket képviselnek számukra.”
A vásármodell jövője nem tűnik túl rózsásnak: 2020 és 2023 között 129 vásár tűnt el a térképről, míg ugyanebben az időszakban csupán 39 új rendezvény indult. A tavalyi év tovább súlyosbította a helyzetet, hiszen 31 vásár zárt be, míg csak két új esemény látta meg a napvilágot. Nem meglepő, hogy a kereskedők 31 százaléka kevesebb vásáron vett részt tavaly, mint az azt megelőző évben.
Bár a vámokkal kapcsolatos hírek megjelenése előtt készült a jelentés, a kereskedők és aukciósházak már akkor is borongósan tekintettek a 2025-ös kilátásaikra. A legnagyobb kereskedők csupán 19 százaléka volt biztos abban, hogy az eladások idén pozitív irányba fognak elmozdulni; összességében a kereskedők 47 százaléka "reménykedett" egy stabil évben, míg 33 százalékuk optimistán várta az eladások növekedését (ez 3 százalékponttal kevesebb, mint az előző évben). Ezzel szemben 19 százalékuk a csökkenést valószínűsítette, ami 3 százalékpontos emelkedés az előző évihez képest. A közepes méretű aukciósházaknál a válaszadók csupán 15 százaléka számított a javulásra, míg 40 százalékuk a visszaesést valószínűsítette.
Szeretek pozitív dolgokat mondani, de ilyen a piac, amiben jelenleg vagyunk. Talán meglep minket és újra fordulatot vesz
- mondja McAndrew.
Címlapkép forrása: Liu Xin/China News Service/VCG, a Getty Images jóvoltából.
Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe a részletes jogi tájékoztatót.