Lilatinta: egy varázslatos világ, ahol az irodalom szövevényes szálai összefonódnak az élet minden aspektusával. Itt a szavak nem csupán kifejezések, hanem élő lényekként lélegeznek, formálva mindennapjainkat és érzéseinket. Minden történet egy új kaland,


Hogyan lehetne a gazdag irodalom világát belecsempészni a mindössze 45 perces tanórák kereteibe? Miként alakítható az olvasás egy olyan közösségi élménnyé, amely valóban formálja a fiatalok személyiségét? A kortárs gyermekirodalom annyira színes és változatos, hogy érdemes lenne szélesebbre tárni a kaput, amely a fiatalokhoz vezet. Számos kérdés foglalkoztatta Reubl Csillát és Egri Krisztinát, két elhivatott magyartanárt, akik 2023 nyarán Bakó Katával közösen találták meg a választ. Nyári tábort szerveztek, ahol egy olyan könyvet választottak, amely azonnal megragadta a kiskamaszok figyelmét: "Tekla egy reggel benyit a gardróbjukba, és legnagyobb meglepetésére a békésen szivarozgató Móra Ferencet találja ott." Vészits Andrea Boszorkánysziget 2873 című regénye nyomán a gyerekek felfedezik Szeged minden zugát, és észrevétlenül merülnek el Móra Ferenc életművében. Olvasnak a téren, barangolnak az Alsóváros és a Tisza között fekvő erdőben, a Boszorkányszigeten, újságot szerkesztenek, kártyajátékokat készítenek, eszmét cserélnek, és találkoznak az írónővel, közben pedig rengeteg közös élménnyel gazdagodnak. "Célunk az volt, hogy az olvasást természetessé tegyük számukra, és rámutassunk, hogy az irodalom valójában maga az élet, míg az értő olvasás mindennek az alapját képezi" - osztotta meg gondolatait Reubl Csilla lapunkban.

A nyári tábor élményei annyira magukkal ragadták a résztvevőket, hogy nem volt megállás: az olvasás folytatása elkerülhetetlenné vált. Csilla és Krisztina megalapította a Lilatinta Olvasókört, ahol a ferencvárosi Kőrösi Csoma Sándor Kéttannyelvű Iskola nyolcadikos diákjai minden csütörtökön találkoztak. Az osztálytermet kicsit átrendezték, hogy még kényelmesebbé tegyék a közös élményeket. A gyerekek között elosztották a regények szerepeit, és együtt olvasták fel a könyveket, miközben a történeteket is alaposan megvitatják. Különleges hangulat alakult ki, ahol a diákok megérezték, hogy az olvasás és a közös gondolkodás sokkal gazdagabb élményt nyújt, mint a magányos, képernyő előtt töltött idő. "Az első lépésünk az, hogy lassítsunk egy kicsit - a felgyorsult világban ez nem mindig egyszerű a gyerekek számára. Szituációs gyakorlatok mellett belehelyezkedünk a történetekbe, majd a szerepeket felosztva kezdünk el olvasni. Közben vitahelyzeteket teremtünk, kérdéseket fogalmazunk meg, és a gyerekek megtapasztalják, hogy a különböző véleményeket tiszteletben kell tartani. A közös gondolkodás során pedig egyre bátrabban osztják meg saját nézeteiket" - meséli Egri Krisztina, a program egyik vezetője. De a kaland nem ér véget a könyvek elolvasásával: a történetekhez kapcsolódóan színházba, moziba, múzeumba látogatnak, és kreatív műhelymunkákat is folytatnak, például képregényeket készítenek. Gyakran lehetőségük nyílik kortárs alkotókkal találkozni is. Bár Krisztina már nem dolgozik a közoktatásban, a Csillával közösen szervezett délutáni olvasóköreik töretlen népszerűségnek örvendenek: immár harmadikos, negyedikes, ötödikes, sőt kilencedikes diákok is részt vesznek a foglalkozásokon. A nagyobbak esetében sokan több időt töltenek az online világban, de Krisztina úgy véli, a digitális olvasás sem elhanyagolható. Bár eltérő, és talán kevésbé személyes élményt nyújt, mégis gazdagíthatja az olvasót. Ráadásul léteznek olyan platformok, mint a BookTok, amelyek az olvasás iránti érdeklődést erősítik. "A manapság elterjedt hangoskönyvek és podcastek szintén hasonló élményeket kínálnak" - teszi hozzá Krisztina.

"Hiszünk a történetek erejében, az élő, személyes olvasásban" - állítja Csilla és Krisztina. Hogy módszerük valóban működik, azt az érdeklődő felnőttek is megtapasztalhatták: március közepén a budapesti Radison Béke Szállóban Marczingós László, ügyvéd szervezésében a Puncs Mignon Baráti Kör tagjai is részt vehettek a Lilatinta Olvasókör bemutatkozó foglalkozásán. Az együtt olvasás, közös gondolkodás összekovácsoló erejét, ha csak egy rövid estére, a jelenlevők is megtapasztalhatták. Csillának és Krisztinának nem szokatlan ez a közeg sem: kéthetente a Wekerlei Kultúrházban felnőtt olvasókört tartanak. "Jó látni, milyen sokat adnak ezek az alkalmak a résztvevőknek: mindenkinek természetes igénye van arra, hogy személyes élményeit, gondolatait megoszthassa másokkal, mindez egy regényen, versen, történeten keresztül könnyebben megy." Mint mondják, a foglalkozások beszélgetős része a gyerekeknek is nagy kedvence, különösen azért, mert sokszor a felnőtteknek nincs ideje, türelme végighallgatni őket.

"Az olvasóköreink sikere azt mutatja: fontos, hogy az olvasás mindennapjaink szerves része legyen. Nem csak cél, de eszköz is. Eszköz a tanuláshoz, az értő olvasáshoz, a gondolkodás formálásához. Amikor összeülünk, egy külön világot teremtünk, ahol a gyerekek a kikapcsolódást összekötik az olvasás élményével" - fogalmazták meg módszerük lényegét a pedagógusok.

Related posts