Megkerestük Pintér Sándor minisztériumát a PSZ legújabb panaszával kapcsolatban.

A teljesítményértékelés kimenetele szerint jelenleg nem áll módunkban megszüntetni a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt - válaszolta kérdésünkre a minisztérium.
A Népszava írta meg, hogy az elmúlt napokban több tanár is azzal kereste meg a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) jogsegélyszolgálatát, hogy az iskolaigazgatók arra szeretnék rávenni őket: közös megegyezéssel mondjanak le jogviszonyukról, mivel a 2025-ös teljesítményértékelésen nem érték el az elvárt szintet. Minderről Totyik Tamás, a PSZ elnöke számolt be a lapnak.
A következő kérdéseket tettük fel: Lesz-e következménye ennek az érintett iskolaigazgatók esetében? A törvényi előírások szerint a teljesítményértékelés eredménye befolyásolhatja-e bármilyen formában a pedagógus jogviszonyát az intézménnyel? A törvény kizárja-e a szubjektív elemet az iskolaigazgatónál a pedagógusaik teljesítményének az értékelésekor?
Megkeresésünkre a Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztálya a következő választ adta:
A teljesítményértékelés alapján jelenleg nem áll módunkban megszüntetni a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt. Ezzel kapcsolatban az érdekképviseleti szervek, az igazgatók és a pedagógusok is jól informáltak.
A tárcához erre vonatkozó bejelentés nem érkezett, a Pedagógusok Szakszervezete sem adott tájékoztatást a jogsegélyszolgálatához beérkezett esetekről. A teljesítményértékelés eredményéről statisztikai adatokkal a Belügyminisztérium nem rendelkezik - tették hozzá.
A pedagógusok teljesítményértékelése már tavaly komoly diskurzust és aggodalmakat generált a pedagógus szakszervezetek körében. Ekkor a Belügyminisztérium hivatalosan megerősítette, hogy 2025 szeptemberétől a tankerületi központok számára lehetőség nyílik arra, hogy csökkentsék azoknak a pedagógusoknak a bérét, akik az értékelési folyamat során gyengén teljesítettek. Ez a döntés számos kérdést vetett fel a tanárok jövőbeli helyzetével kapcsolatban, és aggasztó jele lehet a szakmai elismerés csökkenésének.
"Egy ilyen helyzet teljes mértékben elfogadhatatlan és ellentétes az etikai normákkal" - hangsúlyozta az ATV Híradónak Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke.
„Olyan szempontrendszert dolgoznak ki, amely jelentős hatalmat adhat az igazgatónak és a tankerületi vezetőknek. Ez egyfajta kényszerítő eszköz lehet, amely arra ösztönzi a kollégákat, hogy még azelőtt önkritikát gyakoroljanak, hogy megszólalnának, mert félnek attól, hogy az értékelés során rosszul járnak” - fogalmazott.
A BM által kidolgozott koncepció szerint összesen 100 pontot lehet elérni. Azok, akik 80 pont felett teljesítenek, kiemelkedő teljesítménynek örvendhetnek, míg a 50-79 pont között elért eredmények az átlagos szintet tükrözik. Az 50 pont alatti teljesítmény pedig a "fejlesztésre szoruló" pedagógus kategóriájába sorolható.