Bár még nem világos, ki fogja elhódítani az Oscar-díjat, van egy sejtésünk arról, ki lesz az, aki a fő kategóriában megszerzi az áhított aranyszobrocskát.

Tarolhat-e A brutalista, és játékban van még egyáltalán a legtöbb jelölést begyűjtő Emilia Pérez? A háttérben egy kevéssé feltűnő esélyes körvonalazódik. Oscar-gálát megelőző esélylatolgatás.
Már csak pár nap Hollywood legnagyob estjéig, a dolgok állása azonban egyáltalán nem szokványos. Míg más éveken sejtettük, hogy ki, kik lesznek a befutók, idén szinte semmiben sem lehetünk biztosak. Tavaly ilyenkor megbízhatóan állíthattuk, hogy Christopher Nolan Oppenheimerje lesz az Oscar-gála abszolút győztese. Ez így is lett - a legjobb film kategóriáján kívül további hat Oscar-szobrocskát váltott be a 13 jelölésből. 2025-ben azonban máshogyan állnak a dolgok.
Sokáig úgy tűnt, az sem biztos, hogy megrendezik-e egyáltalán magát az Oscar-gálát. A Los Angelesben és a térségben pusztító tüzek miatt kétszer halasztották a jelöltek bejelentését, és a díjátadó-évad számos eseményét halasztották vagy egyenesen törölték. Az élet azóta többé-kevésbé visszatért a régi kerékvágásba, így a március 2-re kitűzött gála időpontja nem változott (az időeltolódás miatt az élő közvetítés nálunk március 3-án, hétfőn éjjel 01:00-kor kezdődik, a hazai nézők a ČT 2-n követhetik majd).
A legtöbb kérdőjel valójában nem a természeti katasztrófák, hanem a legnagyobb jelöléseket begyűjtő film körül merült fel. Amióta nyilvánosságra kerültek a jelöltek listái, a világ teljesen megfordult a Jacques Audiard által rendezett spanyol nyelvű francia musical, az Emilia Pérez körül. Mindez Karla Sofía Gascón, a film sztárjának néhány évvel ezelőtti kijelentései miatt történt, amelyeket egy ügyes újságíró bukkant fel az internet mélyén.
Gascón - aki a filmben egy mexikói drogbárót játszik, aki leszámolna a múltjával és hogy új életet kezdhessen, nemi identitását megváltoztató műtéten esik át - az első transznemű színész, akit Oscar-díjra jelöltek, és aki Oscart nyerhetne a legjobb színésznő kategóriájában. Cannes-ban el is nyerte a legjobb színésznőnek járó díjat, úgy, hogy ez akkor egy megosztott díj volt, melyet Gascón a filmbeli színésztársaival, Zoe Saldañával, Selena Gomezzel és Adriana Pazzal közösen vehetett át. Cannes-t követően a film stábja azonban kifejezetten Gascónra alapozta a film körüli marketinget - ennek köszönhetően kapott Gascón jelölést a legjobb színésznő kategóriájában, míg Zoe Saldañát a mellékszereplő-kategóriájában jelölték. Nos, a döntés nem volt szerencsés.
Gascón Twitter-bejegyzései január végén robbantak be a köztudatba, és hatalmas felháborodást keltettek. A vizsgálatok során kiderült, hogy a színésznő a múltban több alkalommal is kifogásolható véleményeket fogalmazott meg muszlimokkal és afroamerikaiakkal kapcsolatban. Audiard, a rendező, a rasszista felhangokat "megbocsáthatatlannak" titulálta, és színésztársai is kifejezték mély csalódottságukat a helyzet miatt. Ráadásul, némileg ironikusan, a közelmúlt Oscar-jelöléseit követően derült fény arra is, hogy Gascón időnként kifejezetten ellenérzéseket táplált az Oscar-díjakkal szemben.
Kétségtelen, hogy Gascón számára az Oscar-díj már elérhetetlen álom, és az is világos, hogy Emilia Pérez a legjobb film kategóriájában nem tud érvényesülni. Gascón állítólag több Netflixes kampányból is kiszorult, míg a színésznő nem jelent meg a Critics Choice Awards, a BAFTA, és a legutóbbi Screen Actors Guild (SAG) díjátadón, annak ellenére, hogy jelölték a legjobb színésznő díjára. Bár szóba került, hogy az Oscar-gálán ott lesz, egyelőre nem tudni, milyen formában és milyen szerepben fog részt venni az eseményen.
Az Emilia Pérez bukásával azonban nem a másik két legtöbb jelölést begyűjtő film tűnik a legjobb film kategória díjesélyesének, ami a kézenfekvő helyzet lenne - hanem egy kevésbé feltűnő harmadik. A brutalista és Wicked egyaránt tíz-tíz jelöléssel versenyeznek. A háború utáni Európából menekülő, hatalmas álmokkal teli, magyar származású építész történetét feldolgozó A brutalista, melynek nagy részét Budapesten forgatták, vágója, Jancsó Dávid személyében pedig magyar Oscar-díjnak is szurkolhatunk, nem csupán a magyar vonatkozás miatt nagy kedvencünk. Hanem azért is mert, mert Brady Corbet rendező filmje merész víziójú, művészi igényű mozi - valószínűleg pedig pont ezért kevéssé esélyes a fő kategóriában. Ráadásul nem is a Timothée Chalamet nevével fémjelzett közönségkedvenc Bob Dylan-biográfia, a Sehol Sem otthon tűnik a legesélyesebbnek. A lehetséges befutó csendben, a kevéssé emlegetett filmek soraiban tűnt fel.
A Cannes-i Arany Pálmás Anora egy fiatal brooklyni szexmunkás története, aki esélyt kap arra, hogy megélje a saját Hamupipőke történetét, amikor megismerkedik egy oligarcha fiával. A Sean Baker rendezésében készült film az idei díjszezonban vált csendes ismeretlenből győztessé: elnyerte az amerikai producercéh és rendezőcéh, illetve az Independent Spirit Awards fődíját. Az Oscart illetően az Anora valójában a Konklávéval áll holtversenyben, amely a BAFTA és a SAG-díjátadóin bizonyult a legjobbnak. Tekintettel arra, hogy az akadémia tagjai a közelmúltban vonzódnak a fűszeresebb témákhoz, nagy az esély, hogy az Anora lesz a befutó. További érdekesség, hogy mivel Baker a film elkészítésekor több szerepkört vállalt, akár négy Oscart is kaphat vasárnap este: producerként átveheti a legjobb film díját, de vágóként, rendezőként és forgatókönyvíróként is megkaphatja az Oscar-szobrot. Ez olyan bravúr lenne, ami eddig még senkinek sem sikerült.
Az Anora című film főszereplője, Mikey Madison, a legjobb színésznő kategóriájában is versenybe szállt, és a díj sorsa valószínűleg közte és Demi Moore, A szer című film főszereplője között fog eldőlni. A férfiak mezőnyében pedig Adrien Brody, a A brutalista című alkotás sztárja, és Timothée Chalamet, a Sehol se otthon főszereplője, tűnnek a legnagyobb esélyeseknek.