Tavaszi történelemérettségi: A tanárok petícióját elutasították, ami miatt több problémás feladat is felmerült.


Idén többször is tapasztalhattuk, hogy a történelemérettségi feladatainak tartalma nem felelt meg a hivatalosan közzétett követelményeknek. A diákok és tanárok hiába próbálták felhívni a figyelmet a hibákra, a fellebbezés lehetőségei korlátozottak voltak, sőt, az Oktatási Hivatal olykor a téves válaszokat is megpróbálta védeni.

A tavaszi középszintű történelem érettségi során két olyan kérdés került előtérbe, amelyek emelt szintű témaköröket érintettek. Ezt Tóth Péter részletezi egy november 3-án megjelent cikkében a Történelemtanárok Egylete oldalán. A kérdések között szerepelt Belgium és Hollandia megszállása, valamint a Pearl Harbor-i támadás, amelyek nem részei a középszintű tananyagnak, hiszen az kizárólag Lengyelország 1939-es inváziójáig terjedő eseményeket kér számon. Az Oktatási Hivatal azonban úgy véli, hogy a diákoknak a "hadviselő felekről" is ismerettel kell rendelkezniük, ezért szerintük ezek a kérdések jogosan szerepeltek a vizsgán.

A helyzet azonban nem csupán ennyiben merült ki. A Hivatal még a saját kérdésére sem tudta megadni a helyes választ. Véleményük szerint a diákoknak képesnek kellett volna lenniük a térképről leolvasni, hogy Hollandia és Belgium semleges státuszú államok, ám a feladat forrásai valójában nem ezt az információt tükrözték, hanem inkább a "német hadüzenet elmaradásának hiányára" utaltak.

"Mintha egyik kéz nem tudná, mit tesz a másik, avagy gyanítható, hogy az érettségi követelmények megszerkesztői, a tavaszi érettségik összeállítói, s a beérkezett panaszokra választ adók nem ugyanazok a személyek voltak" - írja Tóth Péter.

Emellett az emelt szintű vizsgán is előfordult hasonló hiba, ahol pedig egy olyan témára kérdeztek rá, melyet 2024-ben kivettek az emelt követelmények közül.

Az érettségi vizsga után több mint 50 történelemtanár összefogott, és közös petíciót írt az Oktatási Jogok Biztosának. Azonban hosszú ideig nem érkezett válasz. Amikor végre reagáltak, Aáry-Tamás Lajos, az oktatási biztos, azt nyilatkozta: "Ez a kérdés a történelemtudomány szakmai területéhez tartozik, és eldöntéséhez történészi szakmai kompetenciák szükségesek."

A tanárok véleménye szerint, ha még a hivatalos feladatkészítők sem képesek tisztán megfogalmazni, hogy mit is szeretnének értékelni, az súlyos problémát jelent, és nem csupán szakmai nézeteltérésekről van szó.

Az ombudsman azt javasolta, hogy a történelemtanárok szakmai szervezetei kezdeményezzenek párbeszédet az Oktatási Hivatallal.

Related posts