A Ryanair sötét mintázatokkal játszadozik - A hatóságok lecsaptak!

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanair légitársasággal szemben. Az eljárás hátterében az áll, hogy a GVH gyanúja szerint az ír székhelyű diszkont légitársaság az online repülőjegy vásárlási folyamatában több szempontból is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat alkalmaz. A hatóság állítása szerint a Ryanair a fogyasztók megtévesztésére törekszik, továbbá pszichológiai nyomásgyakorlás révén, úgynevezett sötét mintázatokat használva irányítja a jegyvásárlókat a drágább szolgáltatási csomagok felé – áll a GVH hivatalos közleményében.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) észlelte, hogy a Ryanair magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy vásárlási folyamat során több szempontból is félreérthető és elavult tájékoztatást nyújt a fogyasztóknak. A GVH gyanúja szerint a légitársaság nem biztosít megfelelő információt a retúrjegyek vásárlásakor, amikor az utasok egy adott útra oda- és visszaútra egyaránt jegyet vásárolnak, valamint a több utas egyidejű foglalása esetén sem ad elegendő tájékoztatást. Ennek következtében a vásárlók nem kapnak tisztán fogalmazott adatokat a viteldíjcsomagok, illetve bizonyos választható szolgáltatások költségeiről.
Az oda- és visszaútra külön-külön, továbbá minden utas számára egyedi díjat kell megfizetni.
Ennek keretében a Ryanair a "Regular", "Plus" és "FlexiPlus" viteldíj csomagopciók árainak megjelenítésével, továbbá az "Elsőbbségi beszállás és 2 kézipoggyász", "10 kg-os feladott poggyász", "20 kg-os feladott poggyász" és "Biztonsági Fast Track" szabadon választható szolgáltatások díjainak megjelenítési módjával
Valószínű, hogy tisztességtelen kereskedelmi praktikákat alkalmaz, amelyek révén a fogyasztókat olyan döntések meghozatalára ösztönzi, amelyeket egyébként nem tennének meg.
a Ryanair magyar nyelvű weboldalán az online jegyvásárlás során valószínűsíthetően olyan gyakorlatokat alkalmaz, amelyek pszichikai nyomást gyakorolnak a fogyasztókra, valamint zavarják őket a döntéshozatalban. A légitársaság figyelemfelkeltő színek, látványos grafikai elemek és figyelemfelkeltő feliratok segítségével sugallja, hogy a "Basic" viteldíjhoz képest a "Regular" viteldíj csomag választása kedvezőbb lehetőséget kínál. A GVH megfigyelte továbbá, hogy...
a végső fizetendő díj alacsonyabb lehet, amennyiben a fogyasztók ugyanazokat a többletszolgáltatásokat, amelyeket egyébként a "Regular" viteldíj csomagopció tartalmaz, a "Basic" viteldíj opcióhoz egyenként, manuálisan adják hozzá a vásárlás folyamán.
A "Biztonsági Fast Track" szolgáltatás népszerűsítése érdekében a Ryanair valószínűleg manipulatív módszereket alkalmaz, mint például felugró ablakok és sürgető üzenetek. Ezek a praktikák jelentősen csökkenthetik a fogyasztók választási és magatartási szabadságát, ami arra utal, hogy a cég tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytathat.
A versenyfelügyeleti eljárás megkezdése nem jelenti azt, hogy a vállalkozás jogsértést követett el. Az eljárás célja a tények alapos tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítékainak összegyűjtése – áll a GVH legfrissebb közleményében. Az eljárás maximális időtartama három hónap, amely indokolt esetekben akár kétszer is, mindegyik alkalommal legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH hangsúlyozza, hogy a versenytörvény értelmében az ügyfél által megadandó, a tényállás tisztázásához szükséges információk bekérésétől kezdve a teljesítési határidőig eltelt idő nem számít bele az ügyintézési határidőbe.