Trump a svájci bicskakészítőkkel is megtréfálta a helyzetet.
Az egyik legismertebb bicskagyártót, a Victorinoxot igen érzékenyen érinti a 39 százalékos amerikai vám. A cég átmeneti intézkedésekkel próbálja kezelni a helyzetet.
A neves svájci bicskák gyártója, a Victorinox, arra törekszik, hogy fenntartja az alacsony árakat az Egyesült Államokba irányuló exportja során, miközben új piaci lehetőségeket kutat, hogy ellensúlyozza az amerikai eladások várható visszaesését. A Reuters hírei alapján a vállalat legnagyobb kihívása, hogy Svájc a Donald Trump amerikai elnök által indított vámháború egyik jelentős károsultjává vált.
A svájci bicska, amely a második világháború utáni időszakban vált népszerűvé az Egyesült Államokban, az amerikai katonák által került a figyelem középpontjába. Ez a sokoldalú eszköz, amely főként piros színéről ismert, a svájci Ibach városában található gyárban készül. Az acél alkatrészeket rozsdamentes tekercsekből precízen vágják ki, majd kerámiacsiszolókkal formázzák meg őket, mielőtt 1000 Celsius-fokos hőmérsékleten megélezik azokat. A Victorinox évente körülbelül tízmillió darabot gyárt a Swiss Army Knives néven ismert bicskákból, emellett hagyományos konyhai és egyéb használatra szánt késeket, órákat és bőröndöket is előállít. Érdemes megjegyezni, hogy nem ez az egyetlen svájci cég, amelyet Donald Trump büntetővámja súlyosan érintett, így a svájci termékek amerikai piaci helyzete is változóban van.
Miközben az Európai Uniónak sikerült lealkudnia 15 százalékra az új kiviteli tarifát, Svájc esetén 39 százalékos vám maradt érvényben, ami agyoncsapja az alpesi ország termékeinek versenyképességét az amerikai piacon.
"A jelenlegi tarifák rendkívüli kihívást jelentenek számunkra" - nyilatkozta Carl Elsener, a vállalat vezérigazgatója, aki udvarias megfogalmazásával felhívta a figyelmet a helyzet súlyosságára. A Victorinox története egészen 1884-ig nyúlik vissza, amikor Elsener dédapja megalapította a céget. A vezérigazgató szavai szerint, ha a vállalat minden akadály nélkül teljesítené a washingtoni vámfizetési kötelezettségeit, évente 13 millió dolláros, azaz körülbelül 4,3 milliárd forintos extra terhet jelentene számukra. 2024-ben a vállalat exportjának 13 százaléka, értékben 417 millió svájci frank (több mint 173 milliárd forint), az Egyesült Államokba irányult, de a 39 százalékos tarifa miatt minden ott értékesített termék után veszteséggel kell számolni - osztotta meg aggodalmait Elsener.
A Victorinox, mint átmeneti lépést, jelentős mennyiségű árukészletet halmozott fel az Egyesült Államokban, mielőtt életbe léptek volna az új vámtarifák. Továbbá, a vállalat Latin-Amerikában és Ázsiában is új piacok felé nyit. Nemcsak a Victorinox érzi a hatásokat: a családi tulajdonú cégek között is sokan szenvednek Donald Trump vámintézkedéseitől. Egy friss felmérés szerint a svájci kis- és középvállalkozások 45 százaléka tapasztalja, hogy vevőik a megemelkedett vámtarifák miatt kevesebb árut rendelnek. Ráadásul a frank idei, dollárral szembeni 12 százalékos erősödése is jelentősen csökkenti a nyereségrátákat.





