Ukrajna kockázatot vállalhat a globális piacok elvesztésével, amennyiben a vasúti díjak emelkedése tartós tendenciává válik.
Olekszandr Kalenkov, az Ukrmetallurgprom ipari szövetség elnöke, aggodalmát fejezte ki a tervezett 37%-os vasúti árufuvarozási díjemelésekkel kapcsolatban, amelyek súlyos következményekkel fenyegetik Ukrajnát. A javasolt díjemelések évente legalább tízmilliárd hrivnyás (232 millió euró) többletköltséget jelentenek a vállalatok számára, ami a termékek előállítási költségeinek emelkedéséhez vezet. Ez a helyzet pedig azt eredményezheti, hogy Ukrajna elveszíti hagyományos piacait, amelyeket olcsóbb orosz termékek vehetnek át.
Az orosz termékek egyre nagyobb teret nyernek a hagyományos ukrán piacokon, mint például Észak-Afrikában és Latin-Amerikában, ahol komoly versenyt támasztanak az ukrán árucikkeknek. Ez a helyzet kettős veszélyt jelent Ukrajna védelmi kapacitására nézve: egyrészt gátolja a helyi vállalatok működését és a devizabevételek előteremtését, másrészt pedig új lehetőségeket kínál az orosz termelőknek, akik így tovább erősíthetik jelenlétüket a nemzetközi piacon.
Az Ukrzaliznycja vasúttársaság három negyedév alatt 1,7 milliárd hrivnya tiszta nyereséget könyvelhetett el, ugyanakkor az üzemeltetési költségei jelentős mértékben megnövekedtek. Ez a költségnövekedés vált a díjemelési terv egyik kulcsfontosságú indokává. Musza Magomedov képviselő véleménye szerint a díjak kérdése komoly próbatétel lesz Alekszij Kuleba újjáépítési miniszter számára, aki kénytelen lesz egyensúlyozni a vasúttársaság érdekei és a gazdaság fejlődése között.
Az ukrán vezetés a bevételkiesés egy részének ellensúlyozására négyszeres emelést hajt végre a belföldi gázszállítási díjakban. Ez várhatóan évi 1,6 milliárd hrivnyába (38,2 millió dollár) fog kerülni az ukrán iparnak.