A Honda és a Nissan fúziója komoly kihívásokkal néz szembe.

A Honda és a Nissan közötti egyesülésről folytatott tárgyalások elakadtak, ami felveti a kérdést, hogy vajon megvalósul-e a világ harmadik legnagyobb autógyártó cége.
A nehézségekről szóló hírek azonnali hatással voltak a két cég részvényeinek árfolyamára. A Nissan részvényei a hét elején több mint 4 százalékkal estek, mielőtt a tokiói tőzsde ideiglenesen felfüggesztette a kereskedést a hír kibővítése után – írja a Reuters. Ezzel szemben a Honda részvényei több mint 8 százalékos emelkedést mutattak, ami a befektetők nyilvánvaló megkönnyebbülését tükrözi, hiszen úgy tűnik, hogy az üzletet elvetették. A két cég óriási szereplője a japán autóiparnak, hiszen a Honda az ország második, míg a Nissan a harmadik legnagyobb gyártó. Azonban a két vállalat helyzete éles ellentétben áll egymással. Míg a Honda kifejezetten jól teljesít, addig a Nissan a valaha volt legnagyobb válságával küzd, és a vállalat összeomlásának lehetősége sem tűnik túlzónak.
Az egyesülés mögött álló egyik fő motiváció az volt, hogy a résztvevő felek a lépésben rejlő potenciált kihasználva tovább növeljék piaci erejüket, és ezzel támogassák a nehéz helyzetben lévő Nissan stabilizálódását. Mindkét vállalat számára komoly kihívást jelent a növekvő kínai verseny, különösen a BYD által képviselt fenyegetés, amely új kihívások elé állítja őket.
A kezdeti lelkesedést fokozatosan felváltották a kételyek és a felek közötti feszültségek. Egy névtelen forrás, aki a Reutersnek adott interjút, arról számolt be, hogy...
A Honda kijelentette, hogy a fúziót követően a vezető pozíciót szeretné megszerezni az újonnan alakult vállalatban. Ez a lépés azt eredményezheti, hogy a Nissan a leányvállalatok szintjére kerülne, ezzel új szerepkörbe kényszerülve.
Ez azonban eltér az elején közzétett tervektől, amelyek a megbeszélések során fogalmazódtak meg, és amelyek szerint a két autógyár egyenrangú felekként lépett volna be az új vállalatba.
Iparági források szerint a Nissan számára nagyon érzékeny felállás jött létre, mert külső segítség hiányában az sem biztos, hogy a következő félévet át tudja vészelni. A cég jelenleg egy gazdaságélénkítési terv közepén jár, amelynek célja 9000 alkalmazott és a globális kapacitás 20 százalékának leépítése. A Honda álláspontjának változását az magyarázhatja - mondta az egyik nyilatkozó -, hogy egyre inkább kételkedtek a kisebb riválisuk átalakítási terveinek sikerességében. A megbeszélések sikerességét az sem segítette, hogy az idő közben hivatalba lépett amerikai elnök, Donald Trump kereskedelmi vámjai, ötletei bizonytalan közeget teremtettek. Elég arra gondolni, hogy az amerikai-mexikói vámok - a Nissannak komoly gyártókapacitásai vannak a közép-amerikai országban - utóbbi társaságot sokkal jobban veszélyeztetik, mint a Hondát.