Az Elisabeth előadásához 65 különleges parókára volt szükség, amelyeket több mint két hónapos gondos munkával készítettek el az Erkel Színház varázslatos világában.
Vachtler Thomas, a Fodrásztár irányítója, saját kezűleg dolgozott a parókák többségének elkészítésénél, különös figyelmet szentelve a legapróbb részleteknek és a biztonságos viseletnek.
Mivel az Erkel Színház az első évadát ünneplő színház, mindent az alapoknál kellett kezdeni, ami Vachtler Thomas, a Fodrásztár vezetője szerint egyszerre jelent nehezebb és könnyebb feladatot, mint ha már egy évek, évtizedek óta működő teátrumban kellett volna a bemutatókra felkészülni.
- Az Erkel Színháznak még nincsen parókaraktára, ezért minden új produkció új beszerzéseket igényel, azaz részben vásárolunk, de vannak olyan parókáink is, amiket kézzel készíttetünk. Ám ez a szépsége és talán a könnyebbsége is, hogy nem egy berögzült, korábbi tárvezetők és csapat által kialakított rendszerben és módszerekkel kell dolgoznom, hanem mindent én, illetve a csapat találhat ki - magyarázta a szakember, aki hiába vesz meg vagy készíttet alapparókákat, a színészeken látható pompás hajkölteményeken hosszú heteket kellett dolgozni.
- Azokba mi teszünk bele a színeket, a formákat, a kiegészítéseket, azaz "megdolgozzuk" őket, mielőtt felkerülnek a színpadra. Nem úgy megy, hogy megveszem, kiveszem a dobozból, ráteszem a művész fejére, és mehet, - nevetett Vachtler Thomas, aki mindenben igyekszik a jelmeztervezői igényeket megvalósítani. Fontos megjegyezni, hogy amennyiben a parókák mellett döntünk, feltűnővé válhat a saját hajával szereplő színész ezért többféle technikákkal igyekszünk tompítani a látványbeli különbségeket. Az Elisabeth előadásban mindenkin, még a táncosokon is paróka van, így a fodrászcsapatnak összesen 65 darabot kellett elkészítenie.
- Az előkészületek során két hónapnyi munkát fektettem bele, és mivel kezdetben csupán én voltam a csapatban, a folyamat nyolcvan százalékát én magam végeztem el, én formáltam meg - mesélte lelkesen Thomas, aki részletesen osztotta meg a különböző darabok történetét.
- Elisabeth parókája egy több elemből álló paróka, amelynek elkészítése során különféle technikákkal dolgoztunk. Az időskori parókája végleges kinézetét több pótrész, illetve fonat rátétek illesztése után nyerte el - sorolta a szakember, aki húsz éve dolgozik fodrászként, ebből tizenegyedik éve színházban. Éppen ezért azt is tudja, nem csak a látvány, hanem a biztonság is fontos, illetve az, hogy a nézőben fel se merüljön, hogy egy-egy fejdísz több darabból áll.
Az Elisabeth parókájának elkészítése, amit Vágó Bernadett visel, igazi kihívás volt. A rátéteket úgy kellett integrálni, hogy szervesen illeszkedjenek a parókához, ne csupán felületi díszítésként funkcionáljanak. Ezek a rátétek nem pusztán tűzve vannak, hanem gondosan varrva, hogy biztosan a helyükön maradjanak mozgás közben. A parókák kevert szálakból készülnek, ami azt jelenti, hogy valódi haj és műszál kombinációja adja meg a különleges hatást. A különböző anyagok eltérő tulajdonságokkal bírnak, így a kezelésük is eltérő technikákat igényel. Például, ha egy műszál fonatra újabb műszál fonatot helyezek, az extrém csúszóssá válik, ami nem kívánt bonyodalmakat okozhat. A táncosok számára készült, sok esetben merevített parókák tervezésekor figyelembe kellett venni a biztonságot is, ezért semmilyen fémet vagy drótot nem alkalmazhattunk, hogy elkerüljük a baleseteket.
A Fodrásztár vezetője különösen büszke a Szinetár Dóra által viselt parókára, azt ugyanis száz százalékban ő fésülte be.
Zsófia főhercegnő karakterének megformálása érdekében a paróka különleges magassággal lett ellátva, amelyet szakszerűen varrtak hozzá. Az alapvetően egyenes szálakat először fémcsavaróval csavartam fel, majd forró gőzzel lágyítottam, hogy formájukat megőrizzék. Ezt követően meg kellett várni, hogy a paróka teljesen kihűljön és megszáradjon, csak ekkor lehetett vele további munkát végezni. A szakember hangsúlyozta, hogy minden egyes előadás előtt és után komoly feladatok várnak rájuk, hiszen a parókák tökéletes megjelenése elengedhetetlen a művészek számára. Gondosan elő kell készíteni őket, majd a függöny legördülése után szakszerűen kell eltenni, akár napokra, hetekre, vagy egy egész előadássorozatra.
Általában fából vagy textilből készült fejeken tároljuk a parókákat. Vannak hungarocell fejeink is, de azokat inkább a klasszikusabb és könnyebb parókákhoz használjuk. Zsófia főhercegné parókája, amelyet Szinetár Dóra játszik, meglehetősen nehéz, ezért olyan fejre kell helyezni, amely elbírja a súlyát. Ezt a parókát gombostűkkel vagy vékony szegekkel rögzíteni kell, hogy biztosan a helyén maradjon. Az én irányításom alatt alapszabály, hogy az előadás végén mindig maradunk egy-másfél órát, hogy másnapra minden parókát visszafésüljünk, belakkozzunk és helyrehozzunk, ha szükséges, vagy másnap korábban kezdjük a munkát.
- A jelmeznek és a kiegészítőnek, mint például paróka, smink, arcszőrzet, testfestés az előadást úgy kell szolgálnia, hogy ezek nem akadályozhatják a fellépő művészeket a koreográfiában és a színészi játékban - jelentette ki az Erkel Színház munkatársa büszke arra, amit megalkotott örömmel tölti el, hogy szinte soha nem kell nemet mondania a jelmeztervező és a rendező által igényeknek, és igyekszik maradéktalanul megvalósítani az álmaikat.