Ha a kocsi műszerfalán megjelenik a narancsszínű piktogram, az több dolgot is jelezhet, és nem feltétlenül a guminyomás csökkenésére utal. Érdemes alaposan átvizsgálni a járművet, mert ez a figyelmeztető jelzés más problémákra is figyelmeztethet, mint pél


Ezek a szenzorok rendkívül tartósak, akár egy teljes évtizeden keresztül is képesek működni.

A modern autók guminyomását a TPMS-szenzorok, vagyis a gumiabroncs-nyomás figyelő rendszerek követik nyomon. Ezek a technológiai újítások 2014 óta kötelezőek minden új járműben, de valójában már a kétezres évek elején is kezdték megjelenésüket. A szenzorok két fő típusa ismert: a leggyakoribb a direkt szenzor, amely a felnivel együtt a gumiabroncs belsejében helyezkedik el, és közvetlenül méri a levegő nyomását. Ezek az adatok rádiójelek vagy akár bluetooth-kapcsolat révén jutnak el az autó fedélzeti rendszeréhez. Ezzel szemben az indirekt szenzorok az ABS rendszer adatait használják fel a kerék nyomásának kiszámításához, működésük azon alapul, hogy a csökkent nyomás miatt a kerék eltérő számú fordulatot végez el ugyanazon sebességnél.

A legtöbb esetben a direkt szenzorokkal találkozunk, és ezek az eszközök vannak jelen a mindennapi autózásunkban. Ezeknek köszönhetően figyelhetjük a műszerfalon megjelenő narancssárga ikont, amely sokak számára ismerős lehet. Ha még sosem láttad, képzeld el, mint egy kis üstöt, amelyben egy figyelmeztető felkiáltójel található. Az üst valójában egy gumiabroncs stilizált keresztmetszete, míg a felkiáltójel a problémára hívja fel a figyelmet. Ahogy egyre hűvösebbek lesznek a reggelek, ez a jelzés akkor is felbukkanhat, ha a gumiabroncsok állapota rendben van. Az alacsonyabb hőmérsékletű levegő nyomása ugyanis csökken, és a rendszer ezt észleli. Ilyenkor nem kell megijedni: egyszerűen keressünk fel egy közeli benzinkutat, és pótoljuk a levegőt a gumikban. Ezzel nemcsak a biztonságunkat növeljük, hanem a gumik élettartamát is meghosszabbítjuk.

A TPMS-szenzorok nem csupán a guminyomás problémáiról adnak tájékoztatást; figyelmeztetnek akkor is, ha az elem vagy az akkumulátor lemerült, hiszen ezek az eszközök árammal működnek. Általában hosszú élettartammal bírnak, akár tíz évig is képesek működni ugyanazzal az energiaforrással. Azonban ha elérkezik a vég, sajnos nem lehet az elemet kicserélni, ilyenkor új szenzort kell beszerelni. A legnagyobb kihívás az, hogy sok esetben nehéz megállapítani, melyik érzékelő adta meg magát. A legtöbb gumijavító műhely képes ezeket a szenzorokat cserélni, de mivel gyakran mind a négy szenzort ki kell cserélni, érdemes néhány tízezer forintos költséggel kalkulálni.

Related posts